Ryggen slets ut på Jysk – då blev Ulla uppsagd

27 juni Efter över 20 års bärande på sängar, byråer och skåp tog Jysk-anställda Ulla Lavins rygg slut. Med två diskbuktningar, konstant värk och i behov av operation blev hon uppsagd. Handelsnytts granskning visar att hon inte är den enda på företaget som har ont.

Christel Lind

Ulla Lavin jobbade på Jysk i över 20 år tills att ryggen gick sönder.

”Truckarna var trasiga, gångarna smala och allt skulle upp med handkraft. Jag hade ofta ont, men bet ihop.”

”Vi har alldeles för mycket möbler och kuskar ofta runt på grejer mellan 25 till 80 kilo.”

”Mina handleder svullnade upp och jag fick ha skena, även nattetid. Det är omöjligt att arbeta ergonomiskt.”

”Om man hade tagit hand om folk så hade det varit en sak. Men diskbråck är lika med sparken.”

Det här är bara ett urval av Jysk-anställda, både före detta och nuvarande, som vittnar om den hårda fysiska arbetsmiljön på möbelkedjan.

Underbemanning, trånga lager och otillräckliga hjälpmedel i kombination med idén att alltid ha allt i lager får konsekvenser för personalens hälsa. Flera vi pratar med har problem med smärta i rygg, axlar och nacke. Möjligheten till rehabilitering och omplacering upplevs som mycket liten. Skadar man sig riskerar man att inte få förlängt vikariat, eller till och med att bli uppsagd.

Det var precis vad som hände för Ulla Lavin. Hon började på Jysk 1991 och var en av de som var med om att bygga upp företaget i Sverige.

– Jag var med när de öppnade sin fjärde butik, i Löddeköpinge. Vi åkte runt en massa, byggde om, var med på nyöppningar och stöttade varandra. Vi fick bråka mycket redan då. Det var ett himla käbbel om att ens få en mikro till matsalen. Samtidigt fanns det en gemenskap då. När Jysk växte slutade de helt att bry sig.

Det var ett himla käbbel om att ens få en mikro till matsalen.

Karriären på Jysk fortsatte som anställd i Löddeköpinge och Helsingborg, butikschef i Landskrona och till sist ordinarie igen i Ängelholm. Att ensam lasta av 40 pallar med möbler hörde till vardagen. Ibland kunde en försändelse innehålla upp mot 60 resårbottnar á 50 kilo styck. Ofta var man ensam, och på den tiden saknades också liftar till lastbilarna.

– Det enda hjälpmedlet var en pirra. Men det gick inte att balansera på dem, så vi bar allt på ryggarna. Det är vansinnigt nu när man tänker hur vi jobbade, säger Ulla Lavin.

Till en början reflekterade hon inte över lyften. Det var först när smärtan började krypa på i slutet på 90-talet som hon insåg allvaret. Hon försökte sakta ner och började gå till kiropraktor.

Men smärtan spred sig ut i armar och ben, och efter en röntgen upptäcktes två diskbuktningar. 2012 hon blev hon heltidssjukskriven.

När en läkare året därpå slog fast att Ulla behövde opereras och att hon inte kunde återgå till sina gamla arbetsuppgifter såg Jysk det som ett skäl för uppsägning.

– Jag och facket försökte länge få till rehabilitering, eller en anpassning av min tjänst. Men klarade man inte av tempot så hade man inget där att göra, det var tydligt, säger Ulla.

Klarade man inte av tempot så hade man inget där att göra.

Sedan Ulla sades upp 2013 har Jysk genomfört vissa förändringar. Plocktruckar har köpts in och används nu i de flesta butikslager. I några butiker har utemöblerna fått en inhägnad så att de inte längre måste bäras ut och in varje dag.

Samtidigt menar kedjans fackklubbar i Umeå, Borås och Helsingborg att den fysiska arbetsmiljön fortfarande är väldigt ansträngd.

Enligt skyddsombuden i Skåne är läget extra kritiskt nu så här i sommartider:

”Det är rena katastrofen med alla sommarmöbler. Våra lager är för små, varorna placeras helt fel och trucken vi fått fungerar bara till mindre saker. Absolut inte till tyngre, större varor eller höga staplar med stolar. Vi rycker, drar och sliter hela tiden. Vi ska bara jobba fortare och fortare trots mindre personal.”

Vi ska bara jobba fortare och fortare trots mindre personal.

Arbetsmiljöverkets inspektioner de senaste 1,5 åren visar också på omfattande problem med ergonomi, och i fjol skadade en vikarie ryggen på butiken i Ängelholm. Olyckan resulterade i en 6:6a-anmälan (krav på skyndsamma åtgärder) eftersom skyddsombudet ansåg att Jysk inte ville samarbeta kring dokumentationen. De fulla lagren gör också att personal ofta kommer ifrån för sent kvällstid, något som lett till ytterligare en 6:6a-anmälan i Helsingborg.

Under den gångna vintern har Ulla Lavin äntligen gått igenom sin operation. Efter rehabilitering har hon precis fått en halvtidstjänst som städare på en förskola. Jämfört med Jysk är det som natt och dag, tycker hon.

– Först var jag väldigt förbannad på dem. Men nu efter min operation är jag glad att jag tagit mig därifrån, säger hon.

– Fast jag tycker synd om dem som är kvar. Jysk är så fula. Kommer man upp i ålder, har talförmåga och kan säga ifrån, då är man inte välkommen längre.

* Handelsnytt granskar din arbetsplats, din arbetsmiljö och din bransch. Utan tips från er läsare kommer vi inte lika långt. Hör av dig till oss! Du har källskydd enligt grundlagen.

 

LÄS HELA GRANSKNINGEN AV JYSK HÄR: