Vad är det för vits med vitsen?

27 mars

Tänk att du mitt i natten vaknar kallsvettig av den skräckupplevelse du precis upplevt i sömnen. Du har hållit ett föredrag inför flera tusen personer, för att sedan märka att alla stirrar konstigt på dig. Du är naken. Vi är vana att vakna upp ur de flesta mardrömmar, men ibland är de på riktigt. Ibland grundar sig dessa vakna mardrömmar i något som en reklam-person har hittat på.

Pressbyrån gick ut med ett nästan parodiskt exempel på marknadsförings-mardröm för ett par veckor sedan. I enkelhet fungerar kampanjen så att när en kund köper en kaffe ska personen i kassan dra en vits för kunden. 

När en butik använder sig av en marknadsföringskampanj som ska innebära någon sorts social interaktion i butikerna, har ofta cheferna ett utrymme att mer eller mindre fullfölja kampanjen. Vissa av de förnedrande inslagen går att slippa. Just denna kampanj går att göra mer skonsam genom att ha en pin på skjortorna med en vits på, alternativt en vits på kaffemuggen. I några butiker har man dock uppmanat personalen att fullfölja kampanjen genom att säga en vits varje gång en kund handlar kaffe. Det har funnits ett häfte med vitsar vid kassan att välja mellan.

Jag tänker på de skyltar jag sett i Coop-butiker vid kassan, formulerad som att den kommer ifrån personalen: 

”Om jag glömmer att fråga om medlemskort får du en gratis kexchoklad!”

Butikerna verkar vara glada i att ha kassapersonalen i en sån skam-stock från medeltiden och låta kunderna kasta ruttna tomater på dem om de gör ett snedsteg. Förföljelsen av personer i serviceyrken som ibland glömmer eller gör fel, gynnas av den här sortens förnedrande reklamkampanjer. Dessa kampanjer som förutsätter att personalen ska säga en specifik fras eller utföra ett förberett cirkusnummer. Alltid felfritt. Att ha som krav att kassapersonalen måste fråga varje kund om medlemskort, och att kräva att en vits dras vid varje såld kaffe, öppnar upp för en horribel arbetsmiljö för de anställda. Det gör också att ingen människa i världen längre är lämplig för ett serviceyrke, för ibland är man trött, glömsk och gör fel.

Om det hade förutsatts att jag endast skulle kunna utföra mitt jobb de dagar jag känt ett 100-procentigt engagemang i kunders medlemskort och att dra en vits för varje kaffe som säljs, då hade jag behövt vara sjukskriven resten av livet. Pressbyråns reklamkampanj är nästan imponerande tveksam sett till hur personalen skulle kunna må av den. Servicepersonal är bra på service, men vi är inga clowner.

Erika Petersson. Butiksanställd som twittrar.