Privat.

Sofia Stenfeldt bygger gemenskap i e-handeln. Bild: Privat.

”Tanken är att gruppen ska bidra till en känsla av gemenskap”

14 mars Hallå där! Sofia Stenfeldt, projektledare på Handels, som tillsammans med fem andra Handelsaktiva nyligen drog igång Facebook-gruppen Vi som jobbar i E-handeln.

Varför startade ni den här gruppen?

– Det har inte hunnits bygga något kollektiv i branschen. Väldigt många är ensamma och saknar andra att bolla med. Tanken är att gruppen ska bidra till en känsla av gemenskap och att man lätt ska kunna diskutera villkor, lön och arbetsmiljö. Gruppen är öppen för alla som jobbar i e-handeln. Man behöver inte vara med i Handels.

­

Har ni något mål med den?

– Främst att få till den här gemenskapen. Vi har inga mål att värva till Handels, det här är en grupp för e-handelsanställda. Sen jobbar vi såklart för att få fler medlemmar. Utav egen erfarenhet vet jag att det brukar bli bra diskussioner när man kommer upp runt 500 medlemmar (i dag är de drygt 150 medlemmar, reds anm),

Ni har gjort en del intervjuer med anställda och publicerat i gruppen. Är det mer sånt att vänta?

– Ja, de inläggen har fått mycket visningar så det ska vi fortsätta med. Sen om det blir direkta intervjuer vet jag inte, men vi visar gärna upp verkligheten på arbetsplatserna.

E-handel är ju aktuellt på många sätt. Konkurrensfrågan gentemot den fysiska handeln, importtullar och miljöfrågan är några trådar. Vilka perspektiv saknar du i debatten?

– De anställdas. När man handlar i butik ser man människan bakom kassan, det gör man inte på nätet. Det är lätt att glömma att personen som packar och levererar produkten också ska ha vettig lön och bra villkor.

– Det är roligt att branschen går bra och växer. Men den ska växa på ett schyst sätt. Många e-handlare är väldigt engagerade i produkten de säljer, oavsett om det är underkläder eller metspön. Men de saknar ofta förståelsen för att de också är arbetsgivare.

Nyfiken på gruppen? Gå med i Vi som jobbar i E-handeln här.

Anton Andersson, reporter
08 725 52 45