Några timmar per vecka hjälper centrumsamordnarna anställda i de tre centrumen med frågor om till exempel löner och kollektivavtal, och så ska de värva medlemmar. Samordnarna är förtroendevalda i Handels och jobbar ofta själva i en butik i centrumet.
Johan Hagman, 29 år, och Mikael Delerholm, 31 år, är två av dem. Varje tisdag klockan 10-15 går de från sina jobb på Ikea Kungens kurva till Skärholmens centrum som har 200 butiker och restauranger.
– Då går vi till satellitexpeditionen. Det är lättare för anställda att komma hit än till stan, säger Johan Hagman.

Antingen sitter de i ett rum två trappor ovanför köpcentrumet och tar emot besök, svarar på mejl och telefonsamtal. Om inga kommer eller hör av sig går de till butikerna, vilket ofta är fallet.
– Det är några jeppar från facket här, säger en anställd på Clas Ohlson när hon ringer arbetsledaren som ger klartecken till att Johan Hagman och Mikael Delerholm får prata med de anställda.
Fredrik Asplund i kundinformationen har varit handelsmedlem i sex år, men har ”ingen aning” om varför. Siri Lundberg är inte med för att hon jobbat heltid i bara några månader, och för att hon ska plugga, och för att hon inte har engagerat sig. Anna Sommardal är inte heller med. För dyrt. Och för att hon är ny i handeln, och jobbar dubbelt i foajén på Chinateatern.
– Ska jag vara med i två fack då? Jag var med i Kommunal när jag jobbade på äldreboende, men det var för dyrt. Jag stannade ändå länge för att jag vill ha kvar facket, om alla går ur får det lägga ner. Jag skulle gå med om jag fick fler timmar. Då skulle det viktigaste vara att det är lätt att få kontakt med facket om man vill fråga något.

På en guldsmedsbutik vill ingen prata med Johan Hagman och Mikael Delerholm. De går till en klädbutik för att återkoppla till en som hade en semesterfråga, men hon jobbar inte längre. På Carlings får de däremot napp och pratar med chefen Sofie Urbanski.
– Chefer ska också kunna vända sig till oss. Man får skaka av sig alla fördomar om att chefer är onda, säger Mikael Delerholm.
Sofie Urbanski ser ”absolut inget negativt” i att facket kommer.
– Man ska köra med öppna kort, och de är inte här för att sätta dit mig. Om jag har personalfrågor brukar jag ringa Handels. Det är mänskligt att fela så det är bra att kunna ringa.
Det värsta Johan Hagman och Mikael Delerholm hört var när de träffade en som jobbade ensam 9-18, utan toalett. Mer vanliga frågor handlar om arbetstider, löner, anställningsformer och scheman.

För att fler ska veta att Johan Hagman och Mikael Delerholm finns lämnar de flygblad om sin ”mottagning” i butikerna.
– Vi är övertygade om att av tio slängs fem, säger Johan Hagman och berättar att de någon gång hört scratch redan när de vänt på klacken.
De funderar också på att trycka t-shirtar, annonsera i en tidning och sätta upp ett tält vecka 37 med Kommunal som finns i samma lokaler.
– Syns och hörs du, ger det resultat. Folk får ett helt annat förtroende för facket när man är ute, dra bara paralleller till polisen. Du måste visa dig, annars tänker medlemmarna, jag betalar 700 spänn, vad gör ni för mig? säger Mikael Delerholm.

Handels i Malmö och Kristianstad har liknande verksamhet med samordnare. Johan Hagman och Mikael Delerholm hoppas att fler börjar med det.
– Det borde finnas i alla stora gallerior, de ploppar upp överallt. Vi ska vara där alla rör sig, säger Mikael Delerholm.
– Även om man inte kan ha en expedition, så kan en förtroendevald i en galleria gå en runda genom centrumet ibland, säger Johan Hagman.