Svensk Handels: ”Vi vill ha en lag för att porta kunder”

– Det finns tyvärr ett fåtal som besöker butiken för att stjäla eller ställa till med problem. Vi har under många år försökt få igenom en lag att butiker ska kunna porta kunder som begår återkommande brott. Men vi har inte fått gehör hos politikerna.
– Arbetsgivarna ska naturligtvis informera om risker som finns på arbetsplatsen och precis som att vi har rutiner för vad man ska göra vid rån ska man prata igenom hur man ska hantera besvärliga kunder. Många bra råd finns i utbildningen ”Säker i butik”. Det finns ju såklart en rad andra åtgärder också beroende på hur allvarlig situationen är, säger Johan Bark, arbetsmiljöexpert på Svensk Handel.

Handels: ”Chefen ska göra allt i sin makt”

– Det är arbetsgivarens ansvar att personalen ska kunna jobba på ett tryggt och säkert sätt. Cheferna måste göra allt i sin makt om en anställd upplever sig trakasserad. Vilka insatser som krävs är ju olika i varje enskilt ärende. Det kan handla om överfallslarm, att inte behöva jobba ensam, att ändra schema eller bli omplacerad till en annan butik.
– Alla reagerar olika. Men det räcker med att en person känner sig kränkt, även om andra kan tycka att det är småsaker, för att chefen måste agera. Funkar det inte ska man vända sig till sitt skyddsombud, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman, Handels.