Tydlig ansökan

Ansökan ska vara anpassad till den lediga tjänsten, inte ett massutskick. Var tydlig med vad du vill nu och i framtiden. Företagen vill ha personer som kan utvecklas inom organisationen. 

Förbered intervjun

Visa att du är intresserad av företaget och har läst på till intervjun. 

Låtsas inte att du kan mer än du gör, det genomskådas. Bättre att säga att du inte kan allt men vill lära dig. Att ge exempel på en situation, som ett kundmöte, där du gjort bra ifrån dig är bra.

Referenser

Förbered referensen på att någon kommer att ringa och be den att vara uppriktig.  

Har du inte några jobbreferenser kan det funka lika bra med en lärare eller scoutledare. 

Undvik detta!

Det är viktigt att ställa upp på företagets värderingar. Det kan handla om allas lika värde och mångfald. Uttrycker du dig fördomsfullt på intervjun är det ingen hit. 

Efterfrågad kompetens

Digital kompetens, nyfikenhet på ny teknik. Ha koll på hur kunder vill handla, sociala medier.

Sälj- och servicefokuserad, kostnads- och kvalitetsmedveten.

Erfarenhet inom detaljhandel.

Utbildningar inom handel, t ex handelsprogrammet, digitalisering och Visual Merchandiser.

Initiativkraft, det kan vara att du dragit till England och pluggat i ett par månader.

Ledaregenskaper och koll på trender inom ledarskap för den som vill bli chef. 

Källa: Rekryterarna på Axfood, Clas Ohlson, Ikea och Elgiganten.

 

Fler tips som funkar när du söker jobb

Mikaela Casselbrandt, HR-partner, Clas Ohlson

– Många börjar som säljare på helgerna och efter ett tag går det att få högre tjänster. För den som har erfarenhet från handeln och har ledaregenskaper söker vi alltid teamledare.

Siri Wikander, Chef Ledar- och Medarbetarförsörjning, Axfood

– Om du jobbar i butik och vill börja på kontor är en vanlig väg in att man börjar jobba i butikssupporten som svarar på butikens frågor. Kolla också in traineeprogrammet ”Ung i Axfood”.

Lars-Erik Fridolfsson, talent manager, Ikea

– Är du rätt person spelar utbildning och erfarenhet ingen större roll. Det viktiga är att du gillar säljandet och heminredning. Man blir bättre om man gillar det man säljer.

Anna Lundwall, Head of HR, Elgiganten

– Vi söker kvinnor. Vi har mycket internutbildningar så du behöver inte vara expert på alla produkter. Vi vill ha människor med vilja och engagemang. Tro på dig själv.

Fakta 5 trender som påverkar jobbet

Näthandeln växer. Fysiska butiker behöver erbjuda mer upplevelser och service.

Hållbar konsumtion. Ställer ökade krav på kunskap, redovisning och information.

Kunderna blir experter. Anställda behöver djupare produktkunskap och rutiner för att hantera frågor.

Kedjor ersätter enskilda butiker. Stordriftsfördelar behöver kombineras med engagemang, kunskap och personligt tilltal.

Tjänstefiering. Butiker erbjuder tjänster som komplement. En golvbutik kan lägga golv, en matbutik laga mat.

Källa: Svensk Handels kompetensbehovsrapport 2015