Ett tiotal aktivister från Tyskland, Schweiz och Nederländerna hade rest till Stockholm för att framföra sin kritik då H&M hade bolagsstämma i Sverige.

– De försöker backa från sitt tidigare löfte om att införa levnadslöner, säger David Hachfeld från Clean Clothes Campaign, en av aktiviteterna som rest till Sverige för att framföra sina protester.

2013 satte H&M målet att 850 000 textilarbetare skulle få en levnadslön – alltså en lön som räcker till för att betala mat, hyra och de allra nödvändigaste – detta år 2018.

Läs mer: Bangladesh-avtal: Rätt att vägra farligt arbete

Clean Clothes Campaign anser nu att klädföretaget backar från sitt tidigare löfte och har därför dragit igång en internationell kampanj – Turn, around H&M! – med syftet att höja textilarbetarnas löner.

I Stockholm märktes kampanjen av i och med att aktivister protesterade utanför bolagets årsstämma, men även i Finland genomförde aktivister gatuprotester i Helsingfors tidigare i veckan och i Bangalore, Indien, genomfördes en annan protestaktion.

H&M anser däremot att företaget gjort vad det kunnat för att förbättra villkoren för textilarbetare runt om i världen.

Klädkedjans hållbarhetschef Anna Gedda säger till Dagens Nyheter att målet med en levnadslön för 850 000 arbetare är en feltolkning av media.

Enligt henne var målet att koncernens strategiska leverantörer skulle ha ett lönesystem på plats 2018. 2013 rörde det sig om 850 000 anställda men i dag har kategorierna för leverantörerna förändrats och därför har endast 375 000 arbetare fått ett förbättrat lönesystem.

Läs mer: Benetton lovar betala skadestånd

I ett pressmedelande skriver klädkedjan att antalet arbetare som har fackliga representanter har ökat och nu uppgår till 620 000.

David Hachfeld från Clean Clothes Campaign är inte nöjd med den förklaringen.

– Det är tydligt att de försöker backa ifrån sitt första löfte 2013 som jag tyckte var riktigt bra. Deras förklaring i pressmeddelande är endast en kommunikationsstrategi som går ut på att bortförklara sig.

Erik Larsson

erik.larsson@arbetet.se

Artikeln kommer från tidningen Arbetet, som tillsammans med Handelsnytt och tre andra tidningar ingår i LO Mediehus.

Fakta: Clean Clothes Campaign

Clean Clothes Campaign är ett internationellt nätverk vars mål är att förbättra villkoren för arbetare i textilindustrin. En av nätverkets viktigaste frågor är arbetares rätt till facklig organisering.

Clean Clothes Campaign har tillsammans med världsfacken IndustriALL och UNI Global drivit på storföretag som H&M, Inditex och Mango att teckna brand- och byggsäkerhetssavtal. Detta efter den ödesdigra Rana Plaza-olyckan i Bangladesh 2013 då över 1100 arbetare omkom.

Sammanlagt ingår drygt 300 organisationer i nätverket, däribland kvinno-, ungdoms-, och fackliga organisationer.