Det är framför allt pratet från gästerna i butikens café som stör personalen i förbutiken och kassan på Coop Extra i Säffle.
– Det är trevligt att det kommer mycket folk, men ljudnivån blir hög. Caféet är en mötesplats och alla vill överrösta varandra. Det är nästan som på krogen, att man måste luta sig framåt för att höra vad den andra säger. Att stå i detta varje dag ger trötthet, irritation och stress, säger skyddsombudet Stefan Dalström som mest jobbar i förbutiken.
 
Lägg därtill ljud från kassorna. Stefan Dalström tog upp problemet med ledningen och en ljudmätning gjordes. Nivån var inte var hörselskadlig, men tröttande och ökade risken för olyckor och röstproblem eftersom man måste höja rösten. Personalen fick prova att jobba med öronproppar.
– Det tog fem minuter innan vi förkastade idén. Vi hörde inte vad kunderna sa och det är ingen bra lösning när vi jobbar i ett serviceyrke, säger Stefan Dalström.
 
Han tröttnade på att inget mer hände och anmälde butiken till Arbetsmiljöverket. Efter det bestämde Coop-ledningen att man ska sätta upp en ljuddämpande vägg mellan förbutiken och kassan, och glas mot kundvagnarna och panten.
– Det är mycket ljud för de anställda. Inga skadliga värden är uppmätta, men kan man eliminera det är det jättegott, säger butikschefen Kjell Persson.

Väggen håller nu på att byggas. Skyddsombudet och Arbetsmiljöverket avvaktar för att se resultat.
– Om det inte blir bra kommer vi köra detta en till gång i en andra halvlek, säger Stefan Dalström.