Emma Eneström

Engagemang i miljö och arbetsvillkor bakom varor ökar bland kunder, enligt en kommande rapport. Bild: Emma Eneström

Ökat engagemang kräver mer av butikspersonal

26 januari Engagemanget för att varor ska vara miljövänliga och socialt hållbara fortsätter att öka hos både kunder och företag, enligt en kommande rapport som Svensk Handel medverkat i.
– Status bland många unga i dag är att vara moraliskt medveten om vad man har på sig, säger Maria Sandow, Svensk Handel.

Hur har denna tröja tillverkats? Under vilka arbetsförhållanden? Är materialet miljövänligt? Det är frågor som allt fler kunder och företag ställer sig, enligt Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, som medverkat i en kommande rapport från HUI Research. Den visar att kunders engagemang för att varorna de köper är tillverkade på ett miljövänligt sätt och under drägliga arbetsförhållanden fortsätter att öka. För att möta den efterfrågan växer i sin tur också företagens engagemang.

Störst är kundengagemanget när det gäller miljö och hälsa.

– När det gäller just kläder sprider sig engagemanget nu också till mindre butiker och större kundkretsar, säger Maria Sandow.

Hon medger att det är en svår utmaning för företag att förbättra sina processer för tillverkning utan att höja priserna.
– Många har effektiviserat genom att ha färre leverantörer och närmare samarbeten med tillverkare. Men allt har ett pris. Som konsumenter vill vi gärna ställa krav. Samtidigt kastas alla goda intentioner över bord när man gör fynd utomlands, eller på billighetsplattformar, säger Maria Sandow.

En av modeindustrins största miljöbovar är bomull i alla former. För att skapa tyget krävs enorma mängder vatten. Kunder frågar om ekologisk bomull och återvunna material, men också om kläderna innehåller kemikalier, enligt Maria Sandow.

– Men folk frågar också om leverans och hur plagget har tillverkats. Status bland många unga i dag är inte ett varumärke, utan att ur miljömässig och arbetsrättslig synpunkt vara medveten om vad man har på sig, säger Maria Sandow.

Högre medvetenhet bland kunder kräver också mer påläst butikspersonal, menar hon.
– De kanske inte har svar på allt, men bör i alla fall kunna tipsa om var man kan hitta information.

En trend som också vuxit sig starkare i takt med mer miljömedvetna kunder är second hand och vintage.
– Att även erbjuda vintage har blivit en del av en affärsmodell för många etablerade företag.

Flera svenska klädföretag, som Houdini och Filippa K, har också börjat hyra ut kläder till enstaka tillfällen. Av miljöhänsyn, enligt företagen själva, och för att motverka en slit- och slängmentalitet i konsumtionen.

Både arbetsvillkor, tillverkningsprocess, material och miljöhänsyn går under begreppet hållbarhet, framhåller Maria Sandow. Och vilken typ av hållbarhet som kunder efterfrågar har ofta ett samband med vilken debatt som för tillfället är aktuell i medier, om det så är arbetsvillkor i klädbutiker, missförhållanden i djurhantering i jakt på värdefull ull eller textilproduktionens miljöpåverkan.

Många kunder efterfrågar också transparens från företag och vill främja bra arbetsvillkor, inte bara i andra länder, utan också på hemmaplan, enligt Maria Sandow.
– De vill att de som exempelvis jobbar på Coop, Ica och H&M har det bra.

Gry, som inte vill uppge sitt efternamn, har som anställd i klädbutik märkt av frågor om hur kläder eller detaljer producerats. Något som hon tycker kan kännas jobbigt om man inte har kunskap om detta.

– Ofta märks inte ursprung eller information om animalier ut på exempelvis skinndetaljer. Frågar en kund om sådant måste man ringa huvudkontoret för att höra om de har någon kontakt med leverantören. I slutänden kan det ändå visa sig att varan är gjord i ett land som har andra förhållningsregler när det till exempel gäller djur. Då är det svårt att få mer information, säger hon.

När det gäller produktionen är det också svårt att veta under vilka förhållande varan blivit tillverkad i, tycker Gry.
– Att det kan stå ett land på etiketten betyder inte att hela produktionen skett där. Delar av varan kan vara gjord i flera olika länder. Det är endast landet där själva slutprodukten gjorts som märks ut. Detta gör det svårare att som inköpare och konsument spåra fabriker för att säkerställa att människorna ens har fått en lön och att det inte förekommit barnarbete, menar hon. 

Ställer nya krav på butikspersonal

Ett klädesplagg behöver inte vara märkt med ursprungsland. Enda kraven enligt lagstiftningen är att plaggen ska vara märkta med varumärke, skötselråd och ge information om vilket material plagget har.

Dagens kunder är kunniga och ställer nya krav på handeln, och förväntar sig information om varors ursprung och miljöpåverkan. Det visar en forskningsrapport från Handelsrådet (2017).

Det ställer nya krav på butikspersonal, enligt rapporten, som spår fler satsningar på utbildning och träning av personal inom handeln.

Över 70 procent av konsumenterna tycker att det är mycket eller ganska viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, visar Svensk Handels senaste rapport i ämnet.

Den nya rapporten ska presenteras inom kort, vilket datum är ännu oklart.  

Källa: Handelsrådet och Svensk Handel.