– Det finns mycket kvar att göra, säger Julie Aobadia, på Handels i Stockholm, som ansvarar för att de anställda i gallerian får facklig information och erbjuds medlemskap.

När Mall of Scandinavia i Solna, norr om Stockholm, öppnade i mitten av november förra året såg Handels chansen att värva medlemmar.
– Vi ville vara med från början. Men omständigheterna gjorde det svårt att få till fackliga introduktionsmöten för de anställda direkt. Bland annat lades ett skyddsstopp då arbetsmiljön för dem som byggde gallerian brast, säger Marika Andersson, chef för Handels Stockholmsavdelning och den som höll i introduktionsprojektet.

I dag jobbar Handels med vanligt uppsökeri i gallerians 224 butiker. Julie Aobadia har ansvaret för det och enligt henne finns det mycket kvar att göra.
– Många av butikerna saknar exempelvis kollektivavtal, säger hon.

Gallerian har också specifika problem. Här finns många pop-up butiker och arbetsmiljön för dem som jobbar där har många brister, menar Julie Aobadia.
– De jobbar ofta ensamma, vilket gör det svårt att exempelvis gå på toa. Butikerna har inte heller egna personalutrymmen dit de anställda kan gå. En tjej jag pratade med sprang till de allmänna toaletterna om det blev akut. Utan personalutrymme saknas ju också tillgång till lunchrum och omklädningsrum.

Dessa anställda är också särskilt svåra att nå.
– Det svårt att bygga upp en relation då butiken bara är där tillfälligt, säger Julie Aobadia.

Handels kommer att på olika sätt fortsätta sitt arbete i gallerian. Planer finns på att göra det tillsammans med andra LO-förbund på plats. I dagsläget har Handels värvat runt 100 medlemmar i gallerian. Introduktionsprojektet hade som mål att 1 januari 2017 ha värvat 200 medlemmar.