Reportage

Anders G Warne

Lisa Rogalin, vd Rosenrummet.

Långt inne i det anrika varuhuset NK med välvda tak, marmorgolv och pelare, sitter ett gäng elever djupt koncentrerade. De antecknar flitigt. Jean Paul Gaultier, Vivian Westwood, Versace. Unisexoveraller, rymdtrender, jeans, hippies och grunge. Det är inte svårt att gissa vad de har gemensamt. Kläderna sticker ut. Chockrosa kostym, gul skinnjacka, leopardmönster. De vill alla bli stylister eller personal shoppers.

I källaren på NK i Stockholm håller företaget Rosenrummet en av få kurser i ämnet i landet. Denna måndagsförmiddag är det modehistoria med modejournalisten Susanna Strömquist som står på schemat.

Molly Holmgren sitter längst fram och antecknar noggrant i en stor pärm med färgglada flikar. Hennes farmor jobbade på H&M i Skellefteå och hon var ofta med som liten i butiken och hjälpte till.

– Mode har alltid varit ett stort intresse för mig och jag har alltid hållit på att styla. Jag vill utvecklas och jobba som personal shopper, säger Molly Holmgren som till vardags arbetar på MQ i Stockholm.

Kursen pågår under sex veckor och deltagarna träffas varje måndag. Molly Holmgren har redan hunnit lära sig en del. Det hon tycker har varit intressantast hittills handlar om kroppsform. Förr formades kroppen efter de ideal som fanns, med hjälp av till exempel korsetter.

– I dag är det inte lika stereotypt hur kvinnor och män ska se ut. Man måste inte framhäva byst och rumpa utan kan utgå från det man har. Gillar du dina axlar är det dem du ska framhäva.

Hennes kunder på MQ kan vara allt mellan 15 och 80 år och ha helt olika kroppsform. Hon tycker att det är viktigt att inte rekommendera kläder som inte passar deras figur.

– Vi pratar ju inte om kroppsform högt för kunden men det är viktigt att vara ärlig och säga till om det inte sitter bra. Det är så man får deras förtroende. Det roligaste med jobbet är när kunderna blir nöjda och kommer tillbaka. Det är därför jag vill gå den här kursen.

Själv har hon efter att ha börjat kursen rensat ut ett antal jeans som inte sitter bra, ett par blusar och tio par skor ur sin egen garderob.

Kursen kostar 45 000 kronor att gå och det är inte möjligt att ansöka om studielån. Lisa Rogalin är vd och grundare av Rosenrummet, som driver NK Personal Shopping och har startat utbildningen. Hon säger att hittills har alla deltagare betalat själva men hon tror att det snart kommer att vara arbetsgivare som är villiga att betala för sina anställda.

– Det sker så stora förändringar nu i och med näthandeln. Utbudet är enormt och alltid tillgängligt. Då måste vi vara så mycket bättre. Öka kunskapen och se kunden, säger hon.

Trycket på kursen har varit så stort att Lisa Rogalin, funderar på att utöka den. Deltagarna kommer från hela landet. Hon säger att hon inte hittat några liknande kurser på andra håll.

– Jag skulle vilja se att personal shopping blir lika vanligt som personlig tränare. Visst, i början var det få som hade råd, men nu har ju många en egen PT och det finns på de stora gymkedjorna.

Det är en blandning av deltagare på kursen. Allt från butikssäljare till en frisörlärare, en bloggare och en youtuber. Linnea Stensland har varit modell sedan hon var två år och älskar mode och smink.

– Det här är en annan sida av det. Jag får se vad jag bygger min karriär på sen, säger hon.

London Semberg har jobbat i optikerbutik i nästan 20 år och vill prova sina vingar med ett eget varumärke.

Katherine Karlström Aspelund har sagt upp sig från sitt gamla arbete och precis fått sitt drömjobb.

– Jag ska börja jobba som personal shopper på Åhléns. Jag blev så glad när jag fick det jobbet!, säger hon.

Det har blivit dags för make up-lektion med Ann Sköld Wiklund som är chef för TV4-sminket. Hennes bilder på misslyckade sminkningar drar skratt och det blir diskussioner om hur man skulle gjort det bättre. Det blir ingen praktiskt smink-kurs. Syftet är i stället att eleverna ska lära sig olika smink-stilar så att de kan bolla med en make up-artist vid en styling. En viktig del i kursen är därför att lära sig om olika så kallade grundstilar.

Molly Holmgren har efter att ha avverkat en uppsjö olika stilar nu under kursen hittat sin.

– Ett tag var det lite Gossip girl-stil, sen mer pojkflicka med Levi's, t-shirt och Converse och sen den rockiga stilen med skinnjacka. I dag är min stil modern med inslag av dramatik – det ska vara något som händer, säger hon.

Molly Holmgren ser fördelar med att hitta sin grundstil. På så sätt kan man skaffa en basgarderob med kläder man kan använda länge i stället för att hela tiden köpa nytt.

– Om en kund kommer in och har bråttom och behöver en kostym till ett bröllop, då brukar jag säga att de ska komma tillbaka när de har tid så vi kan bygga en basgarderob i stället. Så får man pynta med några plagg som sticker ut, säger hon.

Fakta Personal shopper

Personal shoppers finns på stora klädkedjor, varuhus och köpcentrum. De brukar gå att boka för att bygga en basgarderob, för ett specifikt tillfälle, som inför en fest, eller för en garderobsrensning hemma. Priset kan variera mellan en kostnadsfri konsultation till flera tusenlappar.