Det är modevecka i Stockholm. Kända modedesigners, fotomodeller och modefolk har samlats i huvudstaden. Det är flärd. Det är glamour.

Men flera av dem som jobbar med att sälja kläderna i butik är inte garanterade lönehöjningar eller ob-ersättning. Inte heller övertidsersättning. Deras arbetsgivare saknar helt enkelt kollektivavtal. Av tio svenska designföretag saknar fyra – Acne Studios, Hope, House of Dagmar och Rodebjer – kollektivavtal, visar Handelsnytts kartläggning. 

De företag som ingår i undersökningen har alla sin grund i vad som brukar kallas det svenska modeundret. I korthet: internationellt kända svenska designers som säljer sitt klädmärke i butiker – och de säljer kläder för miljoner. 

Acne Studios är en av de större aktörerna i hela modebranschen. Ändå har de inte kollektivavtal för sina butiksanställda. Men Acne Studios vill varken kommentera det eller anställningsvillkoren.
– Det stämmer att vi inte är med i kollektivavtalet. Men Acne Studios avböjer att svara på detaljfrågor mellan företaget och våra anställda, säger pressansvarig Mattias Hagenström.

House of Dagmar saknar också kollektivavtal. Trots att de går rejält med vinst har ersättningen per anställd minskat, enligt företagets årsredovisningar.
– Vi har expanderat mycket på kort tid. Kollektivavtal är väl nästa steg i vår utveckling, säger vd Karin Söderlind.

Även Hope står utan avtal. Deras timlön ligger på 130 kronor, enligt dem själva. Det är 16 kronor lägre än branschens snitt-timlön, men högre än kollektivavtalets minimilön för en person över 18 år utan erfarenhet (121, 92 kronor).
– Vår målsättning är att ha motsvarande villkor för våra anställda som kollektivavtalet, men vi har inte ännu tagit steget mot ett avtal, säger vd Åsa Sånemyr.

Rodebjer har expanderat kraftig på kort tid men har trots det en stabil ekonomi. Men inte heller de har avtal.
– Vi har samma villkor för våra anställda och följer samma regler som om vi skulle gå under ett kollektivavtal. Vi har dock inte formellt tecknat avtal men ska se över det under året, säger marknadsansvariga Sara Ölmebäck.

De som valt att teckna kollektivavtal för sina butiksanställda är Filippa K, Hunky Dory, J Lindeberg, Tiger of Sweden, Whyred och Odd Molly.
– Vi vill att det ska vara tydligt och tryggt för både medarbetare och oss arbetsgivare vilka regler, avtal och vilken policy vi arbetar utifrån. Det gör det också enklare att nå mål och utvecklas. Odd Molly har en stark företagskultur – det ska vara roligt att gå till jobbet, säger vd Anna Attemark.

Det handlar också om att få den bästa personalen.
– Vi vill kunna konkurrera om den bästa butikspersonalen, säger Linnéa Larsson Stattin, personalansvarig på J Lindeberg.

– Det är en del i att vara en attraktiv arbetsgivare i konkurrensen om medarbetare, säger Birgitta Lindbrandt, personalchef på Filippa K.

Fakta

Mode i siffror

Runt 35 000 personer jobbar på en modebutik. Totalt jobbar 58 000 personer i hela branschen.

3 av 4 anställda är kvinnor. 

31 procent av modeföretagens vd:ar är kvinnor, jämfört med övriga näringslivets 16 procent. 

För anställda i modebranschen med kollektivavtal ligger snitt-timlönen på 146 kronor i timmen och månadslönen på 24 278 kronor. Minimilönen för en person över 18 år men utan erfarenhet är 121,92 kronor. Har du erfarenhet ökar timlönen. Tre års erfarenhet ger dig 135,23 kronor i timmen.

Modebranschen omsätter runt 305 miljarder kronor.

Källa: Branschorganisationen Teko. Siffrorna är från 2015, med undantag för löneuppgifterna som gäller från och med nu till mars 2017.

 

Så gjorde vi

Granskning av modeundren

I början av 00-talet myntades begreppet ”svenska modeundret”. Vi har tittat på de företag som hör samman med detta fenomen. 

Vi har varit i kontakt med företagen och med hjälp av Martin Rosenström på Handels utredningsgrupp granskat deras årsredovisningar. 

De företag vi tittat på är Acne Studios, Filippa K, Hope, House of Dagmar, Hunky Dory, J Lindeberg, Odd Molly, Rodebjer, Tiger of Sweden och Whyred.

House of Dagmar har två butiker. Den ena drivs inte av House of Dagmar.