Klistermärket har skickats ut till 1 400 salonger som har kollektivavtal.

Märkningen är ett resultat av förhandlingar mellan Handels och Frisörföretagarna som pågått under hösten.

Utöver märkningen arbetar parterna även med att ta fram en licensiering för yrkesverksamma frisörer, något som Handelsnytt tidigare berättat om.

– Den här dekalen är ett led i det arbetet. Vi vill helt enkelt framhäva företag med kollektivavtal, säger Ewa Björkman ombudsman på Handels.

Dekalen har producerats av Frisörföretagarna och sedan godkänts av Handels. I förra veckan skickades den ut till Frisörföretagarnas medlemsföretag.

Enligt Ted Gemzell, vd på Frisörföretagarna, har märkningen mottagits positivt av salongerna.

– Vi har bara fått bra respons. Man tycker naturligtvis att det är bra att man kan visa upp att man är en verksamhet som har schyssta villkor för sina anställda, säger Ted Gemzell.

Frisörsalonger som tecknat hängavtal har inte fått någon dekal, men kommer däremot att finnas med på ”schyssta listan”, en applikation som listar butiker och salonger med kollektivavtal som Handels just nu arbetar med.