Malin Gustavsson

Stopp för cash på Coop Konsum Norrliden. Bild: Malin Gustavsson

Knivrån fick Coopbutiken att rata kontanter

9 april Coop Konsum Norrliden i Kalmar slutar med kontanter efter att ha drabbats av tre rån inom loppet av ett år. Det är den första Coopbutiken som helt sätter stopp för kontanter på grund av otrygg arbetsmiljö.

Tre rån på ett år, varav ett med kniv där en av de anställda blev skuren i handen. Lägg till flera inbrott, snatterier och hotsituationer. Det är vad de anställda på Coop Konsum Norrliden utanför Kalmar har fått leva med det senaste året.

I ett försök att vända utvecklingen och öka tryggheten för personalen inför butiken nu totalt stopp mot kontant betalning, en unik åtgärd för en dagligvarukedja som Coop. Endast Coop Forum i Kungsängen har tidigare sagt nej till kontanter, men då som ett pilotprojekt och endast på begränsade tider.

– Att våga ta steget och helt neka svenska betalningsmedel är ett radikalt beslut, men helt rätt i det här fallet. Det har varit djävulskt påfrestande för personalen i butiken, säger Anders Lundell, ombudsman på Handels i Kalmar till Handelsnytt.

Läs mer: Pilotbutik mot rån i Kungsängen

I rollen som regionalt skyddsombud har Anders Lundell varit involverad i efterarbetet med samtliga rån. Trots upprepade skyddsronder, diskussioner med vaktbolag, och översyn av kameraövervakningen har rånen inte gått att stoppa.

När så det senaste inträffade i början på mars skickade han in en 6:6a anmälan till Arbetsmiljöverket med krav på skyndsamma åtgärder. Ett av butikens svar blev att helt sluta ta emot kontanta medel.

– Jag tycker man ser ambitionen från arbetsgivaren. De gör allt de kan. Problemet är att man inte kan skydda sig helt. Man kan maxa det preventiva arbetet och jobba med information, men helt säker kan man aldrig bli, säger Anders Lundell.

Efter en tids kalkylerande, tekniskt arbete och anpassning vad gäller kuponger och värdeavier drog stoppet igång den 3 april. Enligt områdeschefen Maria Johnsson har arbetet flutit på bra sedan dess, även om några enskilda kunder blivit upprörda.

– Men de flesta förstår varför vi gör detta. Eftersom vi både haft personrån och kontorsrån där vapen varit inblandade så räcker det inte med de vanliga åtgärderna som exempelvis Cashguard, säger hon.

Läs mer: Kraftig ökning av rån med skjutvapen

Alla anställda som drabbats av rån, hot och våld har haft rätt till stödsamtal och vård hos företagshälsa. Fler väktare och dubbelbemanning är andra åtgärder. Totalt arbetar tio personer i butiken.

– För oss är det också viktigt att poängtera att det här inte är något inlägg i debatten om det kontantfria samhället. Det är en unik åtgärd som handlar om arbetsmiljön och tryggheten för våra anställda och våra kunder i den här specifika butiken, säger Maria Johnsson.

Fakta: 13 punkter mot rån

Arbetsgivare, fack och polis har enats om programmet ”Skydd mot rån i handeln”. Det handlar om 13 rånförebyggande punkter, som rätt genomförda kan öka säkerheten för de anställda. Bland annat innebär programmet att en säkerhetsansvarig ska utses, att samtliga anställda utbildas och att man skaffar sedelbox eller slutet kontanthanteringssystem.

För att bli certifierad i programmet ska butiken ta kontakt med polis, Brottsförebyggandet rådet, Handels eller Svensk Handel.