Klockan är strax efter elva på förmiddagen och temperaturen ligger redan på 33 grader. Men Johanna Hanson håller huvudet kallt. Hon är redo att bli världsmästare och vet vad hon ska göra om det går snett.
– Då gäller det att andas. Fortsätt inte pilla med skyltningen. Backa. Andas. Gör någonting annat ett litet tag. Börja om.

På söndag den 15 oktober drar mästerskapet i gång. Då tävlar runt 1000 unga människor från olika länder om att bli väldsbäst i flera yrken, varav visual merchandise är ett. Med sig till Abu Dhabi har hon sin mamma och sin coach, Annica Bergman. De har jobbat ihop sedan mars förra året. Inspiration har de bland annat hämtat från London.
– Deras skyltning var storslagen. Jag fick massor med idéer.

Men det gäller att inte bli för storslagen.
– Luft säljer. Har du för mycket produkter vet kunden inte var den ska titta.

Johannas väg till att bli visual merchandise, visuell marknadsföring, gick via Åhléns i Eskilstuna. När hon praktiserade där flyttade varuhuset från en adress till en annan. Johanna fick vara med att bygga varuhuset och kom då i kontakt med dem som arbetar med att skapa och utveckla butiker.
– Jag fastnade direkt. När jag gått ut handelsprogrammet började jag utbilda mig till butikskommunikatör.

Skyltfönster är en favoritscen att jobba på.
– Jag gillar att bygga miljöer och förmedla känslor. Jag har fått höra att jag borde bli scenograf, men jag gillar skyltning. En av de bästa fönsterskyltningarna jag gjort var på inrednings- och förvaringskedjan Granit där vi byggde på stämningen traditionell jul. Det var äppellådor med riktiga äpplen, apelsiner med äkta nejlikor och riktigt granris. Och så ljusstakarna som Granit sålde.

Just fönsterskyltning vet Johanna blir ett moment på tävlingen. De har fått några hintar, men 30 procent av tävlingen ska komma som en överraskning. Sen görs det ändringar hela tiden.
–  Vi skulle exempelvis jobba med skyltdockor, men nu finns det tydligen inga dockor så jag vet inte hur det blir. Det gäller att inte låsa sig vid fasta idéer utan ha ett öppet sinne och vara spontan.

Om tio år hoppas hon göra NK:s julskyltning i Stockholm.

Förutom Johanna tävlar hudterapeuten Beatrice Edjemyr, floristen Olivia Jerneholt och frisören Olivia Jonsson. Vilka som vinner de olika yrkesgrenarna avgörs den 19 oktober.

Fakta

Johanna Hansson

Ålder: 22 år.

Jobb: Mio Möbler, men flyttar tillbaka till Eskilstuna i november och börjar då på JC.

Yrke: Butikskommunikatör.

Utbildning: Handelsprogrammet på gymnasiet, tre år. Butikskommunikatör på Yrkeshögskola, två år.

Vill du också tävla i ditt yrke? Johanns tips:

Lita på dig själv.

Våga.

Ta alla chanser.

Du kan.

Utbilda dig och sök jobben du vill ha.

Fakta

1 200 tävlar i 50-tal yrken

Visual merchandise: Visuell marknadsföring handlar om att sälja varor genom ögat. Du har tre sekunder på dig att locka kunden med en skyltning, säger Johanna Hansson.

Yrkes-VM: 15 till 19 oktober i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Runt 1 200 personer från ett 70-tal länder tävlar i ett 50-tal yrken, bland annat visual merchandise. Från Sverige deltar 27 personer, Yrkeslandslaget. Alla är under 23 år.

Bakom Yrkeslandslaget står WorldSkills Sweden. Ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten genom utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Samarbetet syftar till att öka iutresset för svensk yrkesutbildning genom bland annat medverkan i olika yrkestävlingar, som VM.

Förenade Arabemiraten och mänskliga rättigheter? Så här svarar WorldSkills