Insändare

Svenska Spel

Svenska Spel kör med ojusta metoder när de kontrollerar butiksanställda, anser skribenten. Bild: Svenska Spel

"Jag vill inte vara polis när jag jobbar i kassan"

7 maj Jag har varit "snabbköpskassörska" i drygt 30 år. Mycket har förändrats till vår nackdel.

Vi har kontinuerligt webbaserade kurser att genomföra. Vi ska se till att ditt barn inte köper:

Energidrycker (15 år)
Tobak (18 år)
Alkohol (18 år)
Spel och lotter (18 år)

Det är MYCKET hårda regler. Vi har samma skyldigheter som Systembolaget vad det gäller alkohol.

Svenska Spel kör med ojusta metoder för att kontrollera att vi gör rätt. De skickar in en 18-årig ungdom i butiken för "provköp". Jag bedömer honom som 18 år och han får köpa lott MEN... butiken får en varning för att jag inte kollat ID, då vi måste kolla alla under 25 år. Har aldrig fattat logiken i detta! Är det 18 eller 25 år som gäller? Händer detta fler gånger mister butiken sin spelförsäljning och jag eller min kollega kan få böter eller fall i värsta FÄNGELSE.

Spelar du för mycket är jag skyldig att informera dig om ditt spelmissbruk och ge dig ett telefon nummer till "stödlinjen".

Har du ditt minderåriga barn med dig och hen vill välja trisslotten, då måste jag stoppa köpet och förklara att ditt barn kan bli spelmissbrukare. Du får alltså inte köpa någon lott av mig. I bästa fall blir du som kund  "bara" sur. Jag får en klump i magen och känner obehag.

Vi ska också vara uppmärksamma på langning av alla ovanstående varor.

För att ytterligare försvåra för oss i butik  så utfärdar numera Transportstyrelsen mopedkörkort (15 år) i EXAKT samma färg (rosa) och format som vanliga körkort för bil etcetera. Vår uppmärksamhet får alltså ALDRIG svikta och arbete i kassa är stressigt mest hela tiden.

Vi har med andra ord snart polisiära uppgifter och det var inte det yrket jag valde.

Jag tycker att regeringen kan utbilda och anställa egna kontrollanter (nystartsjobb kanske).

Och ni föräldrar! Var finns ert ansvar?

Trött kassörska