– Man fick improvisera, leva i situationen. Vi bjöd på bullar och informerade om att kassasystemet låg nere, säger Johan Englund, som skulle ha jobbat i kassan i går.

Klockan var runt tio och Ikea Barkarby utanför Stockholm hade precis öppnat när kassasystemet la ner och ingen kunde betala. När Johan Englund skulle kliva på sitt pass hade köerna till kassorna växt till sig. Kassasystemet fungerade fortfarande inte. Så i stället för att sätta sig i kassan fick han gå runt och bjuda kunderna på bullar och godis. Trots kassahaveriet hade han inte problem att behålla lugnet. Något han tror att de 26 åren på Ikea bidragit till.
– Jag har visserligen aldrig varit med om något liknande. Men jag blir inte så lätt stressad. Det blev jag inte nu heller. Några kunder var besvikna, men de flesta tog det med ro tycker jag.

Kassakaoset spred sig snabbt i medierna och en familjemedlem till Johan Englund ringde och frågade om han var okej.
– Jag sa att det var lugnt, säger han och skrattar.

Efter drygt två timmar, vid lunchtid, funkade systemet igen och sakta gick situationen tillbaka till det normala.
– De flesta hade stannat kvar. Under dagen fick vi undan de varor som blivit kvar, säger Johan Englund lugnt.

Huvudserven låg nere och gjorde att utgångskassorna inte fungerade. Däremot fungerade kassorna i restaurangen. Ett 100-tal kunder drabbades.