Johanna Sjöholm och Janna Pikkarainen spelar in ungefär en film i veckan.

Kunderna tycker att det är kul när vi gör film. Det kom en 80-åring till kassan som sett vår midsommarfilm och tyckte att den var jättebra”, säger Johanna Sjöholm.

Det är måndag förmiddag på Ica Supermarket i Hagsätra i Stockholm. Butiken befolkas mest av pensionärer med rullatorer som sakta tar sig fram i de trånga gångarna mellan hyllorna.

På golvet sitter Johanna Sjöholm och Janna Pikkarainen och skrattar med varsin disktrasa i handen. Det är tagning två på veckans film och replikerna sitter inte riktigt som de ska. Kollegan Sofia Nordin sköter filmningen med mobilen. Hon har fullt sjå att få rätt vinkel så att båda deras ansikten syns i bild.

En äldre kvinna kommer fram till Johanna Sjöholm och frågar om leverpastej. Hon avbryter genast för att hjälpa till.

Tillbaka på golvet sätter de den första scenen.

– Johanna, visste du att din tandborste kan vara lika skitig som den här smutsiga disktrasan? säger Janna Pikkarainen.

Syftet med veckans film är att sälja så många tiokronors-tandborstar som möjligt. Manuset går ut på att Johanna får reda på att tandborstar samlar bakterier och ska bytas ut ofta. Hon blir hysterisk och beställer hem hundratals paket. Då måste de rea ut dem för tio kronor.

Johanna Sjöholm och Janna Pikkarainen har gjort filmer nästan varje vecka sedan i våras. Det började med att de skulle få upp siffrorna på Facebooksidan. Då, i oktober förra året hade sidan 200 gillare. Tjejerna började lägga upp egna bilder och tävlingar för att sedan ta steget till film. Nu har sidan runt 800 gillare. 

– Vi pratade länge om att göra filmer. Vi har väl båda varit teaterapor hela skolan och vi flamsar mycket med varandra, säger Janna Pikkarainen.

Filmerna har inte lett till någon större försäljningsökning i butiken än, men de kan se i kassastatistiken att de har fått 200 nya kunder i månaden jämfört med förra året. Både kunder och andra tycker att filmklippen är roliga.

– Jag träffade en kille som jag gick i gymnasiet med som sa att han följer alla våra videor, och flera leverantörer har frågat om vi kan ha med deras varor i filmerna, säger hon.

Ica centralt har hört av sig och vill att de ska lära ut till andra butiker hur de jobbar.

– Vi har vild fantasi och motiverar och pushar varandra. Den ena kan komma på en galen idé och den andra finjusterar den. Det blir en personligare och varmare känsla när vi i personalen är med i filmerna, säger Johanna Sjöholm.

Ica i Hagsätra är inte ensamma om att använda de anställda i marknadsföringen. Axfood, Ikea och Netonnet är några företag som låter sina anställda Instagramma en vecka från jobbet. Ica i Ljung gör musikvideor, frisörer på Attityd lägger upp före och efterbilder och Vero Moda-anställda visar upp säsongens kläder. Listan kan göras lång. 

Brit Stakston är mediestrateg och menar att många anställda redan är vana vid att dela med sig av sin vardag på sociala medier. Steget är inte långt till att även beskriva hur det är på jobbet.

– Jag tror att många anställda tycker att det är ett välkommet inslag. De som jobbar i butik är ofta passionerade och känner en yrkesstolthet. Det blir ett sätt för kunderna att få ta del av den glädjen, säger hon.

Att följa en butik på Facebook blir en påminnelse, precis som ett veckoblad i brevlådan. Men nu har företagen blivit mindre anonyma och vill hellre visa att verksamheten bygger på medarbetarnas hårda arbete.

– Det viktiga är att det är äkta och inte för regisserat. Ingen vill Instagramma från sitt jobb om det är för strikta regler. Det krävs lite högt i tak och att man kan göra sin egen tolkning, säger Brit Stakston. 

Arbetsgivaren måste däremot vara tydlig med vilken information som inte får spridas och att kollegor som inte vill vara med inte känner sig tvingade.

– Det kommer att bli vanligare att anställda jobbar med sociala medier, men men det måste alltid bygga på intresse och frivillighet, säger Brit Stakston. 

Tillbaka på Ica är det dags för en ny scen där Johanna Sjöholm öser ut alla tandborstar hon beställt bland lösgodiset. Tjejerna hittar på repliker, flyttar runt saker, ändrar och ändrar tillbaka tills det sitter.

– Det hade ju tagit väldigt lång tid om vi skulle sitta i flera timmar och skriva manus. Vi kommer på hur det ska vara medan vi filmar. Det tar ungefär 45 minuter att göra en film, säger Janna Pikkarainen.

De har fått en del frågor hur de hinner med. Filmningen görs på arbetstid men klippningen gör Johanna Sjöholms man hemma på fritiden.

– I början fick vi en del kommentarer som, flytta på er, vi har ett jobb att sköta här, och sådant. Men jag tror att det delvis handlade om avundsjuka. Nu försöker vi ta in fler kollegor i filmerna och förklara bättre varför vi gör det. Att butiken får bästa möjliga reklam. Vi konkurrerar med service, den stora butiken Matdax i närheten har alltid klipp som vi inte kan ha, säger Johanna Sjöholm.

Deras arbete med filmerna ger inte högre lön.

– Vi får uppskattning på många andra sätt. Vi utvecklas hela tiden, chefen låter oss göra vad vi vill och ger oss beröm och tror på oss, säger Johanna Sjöholm.

Att vara offentlig på sociala medier kan leda till hot och hat men butiken har inte haft några problem med det än så länge. Förutom handlaren är det Janna Pikkarainen och Johanna Sjöholm som har tillgång till butikens Facebook-konto.

– Vi har inte fått några negativa kommentarer på filmerna men det händer att kunder skriver på sidan om att de fått stå i kö för länge i postutlämningen och sådant. Då gäller det att gå in och svara på ett trevligt sätt så fort som möjligt, säger Janna Pikkarainen.

Handlaren Jan Kukkola tycker att det är bra att filmerna blivit en snackis på sociala medier.

– Jag är själv inte bästa kompis med Facebook. Även om det inte ökat försäljningen än så är det jäkligt bra långsiktigt. Det har gett mer sammanhållning i butiken, alla väntar på när nästa film ska komma ut, säger han.

Framtiden för butikens digitala kanaler ser ljus ut. Janna Pikkarainen och Johanna Sjöholm har nyss skaffat ett Instagramkonto och de planerar att fortsätta med filmerna.

– Vi har redan material till våra jul- och nyårsbloopers! säger de.

 

Fotnot: Bloopers är filmsekvenser som klippts bort och som innehåller misstag, klantigheter och felsägningar.

Fakta Janna och Johannas filmskola

Ha en röd tråd

En röd tråd genom alla filmer gör att kunderna känner igen sig. Det blir också lättare att hitta på nya filmteman och repliker. Johanna är lite av en gottegris i alla filmerna och Janna säger nästan alltid ”men Johanna!”

Det ska vara kul

Försök att alltid ha med något som är lite kul. Det gäller att bjuda på sig själv och släppa tyglarna lite.

Aktuella ämnen

Häng på det som är aktuellt för tillfället, till exempel Mors dag och Melodifestivalen.

Ha en bra vara

Det ska vara ett superklipp eller något som säljer bra.

Max en minut

Det får inte vara för långt, filmen ska helst inte vara mer än en minut. ”Fast våra är oftast över två minuter ändå”.

Hitta någon som är bra på tekniken

Om ni inte kan själva så kolla om ni känner någon som kan klippa filmen och lägga på effekter.

Svär inte

Ett svärord kan lätt smyga sig in och man upptäcker det inte alltid på en gång. Då måste man göra om filmen.

Fakta

Janna Pikkarainen

Gör: Frukt- och gröntansvarig.

Ålder: 27 år.

Bor: Haninge.

Familj: Fästman.

Intressen: Träning, nära och kära, jobbet.

 

Johanna Sjöholm

Gör: Personal- och färskvaruansvarig.

Ålder: 28 år.

Bor: Farsta.

Familj: Man och två småttingar.

Intressen: Med heltidsjobb och två barn hinner man inte mycket annat. Så det är jobbet och utförsåkning.

 

Ica supermarket hagsätra

Antal anställda: 25 stycken.

Varav heltidsanställda: 13 stycken.

Omsättning: 70 miljoner om året, brutto.

Öppettider: 8–22 alla dagar.