Redaktionen har flyttat ihop med fyra andra LO-tidningar i gemensamma lokaler. Enligt norsk modell, kan man säga, eftersom samma idé genomfördes framgångsrikt av de norska LO-tidningarna för länge sedan. Målet är förstås att den nya organisationen ska tillföra goda idéer och intressanta samarbeten redaktionerna emellan. Vi vill ju ge er läsare det allra bästa!

Och vårt uppdrag är detsamma, vi ska skriva om angelägna frågor som rör Handels medlemmar, framför allt på jobbet. Det gäller ju branschfrågor, anställningsvillkor, arbetsmiljö, löner och så vidare.

Jämställdhet till exempel, alltid lika aktuellt. Varför ska det vara så svårt att få det att funka i praktiken? När detta skrivs har en högstadieskola i Blekinge valsat runt i medierna, sedan rektor förbjöd eleverna att klä sig som de ville till skolfotograferingen. Ungdomarna ville vända på steken, killarna klädda i klänning, tjejerna i kostym. Men se det funkade inte. Då gick det inte att känna igen dem på fotot i efterhand (!), ansåg rektor. Eleverna fick byta till sina ”vanliga” kläder.

Suck, hur svårt kan det vara. Det här var ungdomar som ville testa gränser, för skojs skull. Men det är ändå allvar. Även denna skola har HBTQ-frågor på programmet (alltså allas rätt och lika värde oavsett kön eller läggning) – men att omsätta det i praktiken då?

I nummer 9 av Handelsnytt skriver vi om hur många kvinnor som blir chefer i handeln. Det är en bransch där många chefer kommer från golvet, det är lätt att jobba sig upp. Och majoriteten anställda i handeln är kvinnor. Inte så när det gäller chefer. Där sänker sig något slags glastak, som inte har att göra med utbildning, erfarenhet eller nåt annat mätbart.

(Bort)förklaringarna är de vanliga, oftast ”vi tar bara den som är mest kompetent”. Men det finns en poäng i att arbetslivet är jämställt, att alla slags människor finns på alla positioner, utan sned fördelning. Ett bra argument för jämn fördelning av kvinnor och män på chefspositioner sett ur marknadens perspektiv kommer från Fredrik Hägglund, vd på Ica-handlarnas förbund: ”Vi vill spegla kunder, personal och samhället. Vi behöver dynamiken. Det är utvecklande för företaget.”