H&M-koncernen fortsatte att växa under förra året, men mindre än man hoppats på. Särskilt under fjärde kvartalet presterade bolaget sämre än väntat. Försäljning minskade under september – november med 2 procent jämfört med samma kvartal året innan.

Särskilt problematiskt är det på butikssidan.

– H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god. Däremot var det ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår, skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i ett pressmeddelande.

För att möta den negativa trenden varnar nu H&M för att man kommer att stänga butiker framöver, samt öppna färre. En annan taktik för att bemöta tappet blir att alltmer integrera de fysiska och digitala butikerna.

H&M själva vill inte svara på hur Sverige påverkas av butiksstängningarna, utan hänvisar till företagets årsrapport som släpps i slutet på januari.

För Yasemin Morell, klubbordförande på H&M i Stockholm är satsningen på digitalisering inte förvånande. Företaget, och branschen i stort, är inne i en förändringsprocess konstaterar hon. 

– Onlinehandeln ökar och för många butiksanställda är det så klart en omställning. Men konsumenternas beteende förändras och vi måste finnas där kunden finns, både online och i de fysiska butikerna, säger hon och fortsätter:

– En konsekvens av detta är ju att H&M satsar mer på fullkonceptbutiker, där man både har dam, herr, ungdom, barn och H&M Home.

Under fredagen reagerade marknaden negativt på H&M:s besked, och H&M-aktien sjönk med 15 procent på börsen.