– Det är ett fantastiskt jobb som gjorts runt om i landet den här veckan, säger Susanna Gideonsson, ordförande i Handels.

Varje år har Handels två landsomfattande värvningskampanjer. Under vecka 6 var 754 anställda och förtroendevalda ute på arbetsplatser för att prata med medlemmar och värva nya. De senaste fyra åren har förbundet lyckats värva runt 600 medlemmar under Vecka 6-kampanjen. I år blev det 702 stycken.

Även andra fackförbund har de senaste åren ökat antalet medlemmar.

– Jag tror att situationen på arbetsmarknaden gör att fler inser att det är bra att ha ett fackförbund. Det blir mer osäkra anställningar och det är inte självklart med heltid och tillsvidareanställningar länge. Folk börjar förstå att om man går ihop tillsammans kan man göra skillnad, säger Susanna Gideonsson.

Fakta Resultat under vecka 6

6 898 besökta arbetsplatser. Målet var 7-8 000 arbetsplatser.

Handels pratade med 12 961 personer. Målet var 15-20 000 personer.

702 nya medlemmar rekryterades. Målet var 6-700 medlemmar.