Handels som organisation har högt ställda krav när det gäller miljöarbetet. Därför ska till exempel ombudsmännen bara köra tjänstebilar som klassas som miljöbilar och när anställda reser är det tåg som gäller i första hand.
I alla frågor när det gäller hur organisationen påverkar omgivningen är det viktigt att belasta miljön så lite som möjligt.

Detta förhållningssätt gäller förstås också för medlemstidningen.

När det var dags att göra ny upphandling av trycktjänsten letade vi efter det mest miljövänliga alternativ vi kunde hitta. Och därför har vi valt ett företag som har en tryckpress som inte använder vatten. Waterless print kallas det och det finns bara en sådan tryckpress i Sverige, på Mittmedia­ Prints anläggning i Sundsvall.

Utan vatten i tryckprocessen blir belastningen på miljön mindre: man sparar både på vatten och skog. Dessutom ska färgerna i tidningen bli klarare och bilderna skarpare. En så kallad win-win-situation med andra ord.

Som alltid när man börjar med
något nytt kan det vara inkörnings­problem, och dem ber vi er att i så fall att ha överseende med.

Men det spelar just ingen roll hur man producerat tidningen om den inte innehåller något vettigt! Och bland mycket annat fortsätter vi förstås att skriva om och granska medlemmarnas arbetsvillkor.

I detta nummer lyfter vi till exempel upp situationen för dem som jobbar i H&M:s vikariepooler (se sid 8). Skyddsombudet Jill Erlandsson var ett av de många engagerade ombud som deltog i Handels kongress i slutet av maj. Hon berättade om hur H&M använder ett system där mestadels unga människor väntar på ett sms med erbjudande om jobb för dagen. Ingen anställning, inga garantier, den mest osäkra tillvaro man kan tänka sig på arbetsmarknaden i dag.

Nu väntar vi på att H&M gör som Ikea, erkänner att systemet med vikariepooler utan någon som helst anställningstrygghet är ett ovärdigt system som man vill se över. Därifrån till att få säkra jobb med hygglig omfattning tidsmässigt är steget visserligen långt.

Men någonstans ska man börja och än så länge står H&M långt ifrån den standard man skulle önska när det gäller etiska regler kring anställningar.

Riktigt usla villkor har även många av de ungdomar som säljer jordgubbar i Sverige. Förra sommaren gjorde Handelsnytt en större granskning av jordgubbssäljandet utanför matjättarnas entréer.

Trots etiska regler om att alla som säljer på företagets mark ska ha bra villkor saknades kollektivavtal i princip överallt. Coop lovade att skärpa kontrollen till i år – men ändå finns det stora brister. Men det hjälper att fråga efter avtal har Handelsnytt märkt. Gör det du också när du handlar jordgubbar!