”Gör inte samma sak hela tiden”

28 mars Lyssna på kroppen, ta pauser och repetera inte samma rörelser för länge. Det är bland det bästa du kan göra för din kropp, enligt ergonomen och forskaren Peter Palm som tagit fram metoder för att förebygga arbetsskador i kassan.

Privat

Peter Palm

– Skadorna kommer inte över en natt. Därför är det viktigt att lyssna på kroppens signaler när det börjar göra ont. Om man fortsätter jobba under lång tid trots smärtan finns det en risk att den biter sig fast eller att en vävnadsskada utvecklas, säger Peter Palm.

Han är ergonom och filosofie doktor vid Arbets- och miljömedicin på institutionen för medicinska vetenskaper på Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset i Uppsala. För några år sedan tog han tillsammans med andra forskare fram metoden Bättre arbetssätt i kassan (BAsiK) för att förebygga arbetsskador i utgångskassa.

Kassaarbetets repetitiva, ensidiga hand- och armrörelser kan, om det utförs utan möjlighet till återhämtning, leda till besvär som värk i nacke, axlar, armbåge och handleder. Besvär i handlederna är något som utmärker sig för kassaanställda. Enligt fakta och statistik från SCB och Arbetsmiljöverket, är besvär i händer, handleder och underarmar ungefär dubbelt så vanligt bland butikspersonal som bland andra som inte har ett fysiskt belastande arbete.

År 2016 hade tio procent av de kvinnliga försäljarna av dagligvaror besvär på grund av korta upprepade arbetsmoment, enligt SCB. Bland övriga arbetande kvinnor hade bara 2,5 procent besvär på grund av det.

Det allra viktigaste att göra för att kroppen ska hålla och orka längre säger Peter Palm är att inte arbeta för långa pass i kassan, och bryta av arbetet med varierande uppgifter.

– Det är troligtvis viktigare att inte göra samma sak hela tiden än att ha helt rätt teknik, säger han.

Läs 10 må-bra-tips för kassajobb här.

Här kan du läsa mer om BAsiK: http://www.ammuppsala.se/basik-battre-arbetssatt-i-kassa

Och här kan du läsa den i sin helhet: http://www.ammuppsala.se/sites/default/files/BAsIK1.pdf