Colourbox

En vardag av besvärliga kundmöten och krävande butikschefer skildras i arbetsforskaren Helena Lundbergs nya bok. Bild: Colourbox

Forskare vill peppa hunsade kassörskor

29 maj Butiksanställda kläms ofta mellan respektlösa kunder och krävande chefer. Stå på er, peppar arbetsforskaren Helena Lundberg som skrivit en ny bok.

Privat

Helana Lundberg.

Helena Lundbergs doktorsavhandling från 2016 handlar om hur butiksanställda och andra servicearbetare värnar sin värdighet i jobbet. Nu har hon skrivit en mer lättläst bok på samma tema: Den bortglömda servicearbetaren. Där blandar hon resultat från sin forskning med personliga erfarenheter från eget kassajobb och vittnesmål av andra författare. Ambitionen är att göra servicearbetare mer synliga än i dag.

– Butiksanställda är ofta i underläge både mot kunderna och chefen. Jag vill visa hur det ser ut och uppmärksamma problemen på ett lättsamt sätt, förklarar Helena Lundberg.

Trots lättsamheten är det en nedslående bild hon ger. Butiksanställda vittnar om kunder som antingen nonchalerar eller öppet hånar dem. Samtidigt är de utsatta för nitisk kontroll och orimliga krav från sina chefer. Helena Lundberg har noterat två olika sätt att reagera på negativ behandling.

–  Antingen ser man sitt jobb som jätteviktigt, och håller yrkesstoltheten som en sköld mot låg status. Eller så distanserar man sig och tänker kanske att man snart ska sluta.

En överdriven kontroll från chefen kan ta ifrån de anställda både möjligheten och lusten till eget ansvarstagande. Då är det lätt att lojaliteten i jobbet minskar.

– Missnöjda anställda kan göra motstånd genom att maska, snacka skit eller till och med stjäla.

Den som protesterar öppet kan bli straffad med sämre arbetstider eller uteblivna extrapass. Ändå önskar Helena Lundberg att hennes bok om eländet ska gjuta mod i en och annan hunsad kassörska.

– Jag hoppas den som läser boken blir peppad att stå upp för sig själv. Anställda behöver gå samman och göra det lokala facket starkare.

En annan förhoppning är att att boken ska locka till självreflektion både bland nonchalanta kunder och tanklösa chefer.

–  Det är många som skulle behöva titta sig i spegeln.

Utlottning

Vinn boken

Handelsnytt har två exemplar av Helena Lundbergs bok Den bortglömda servicearbetaren.

Vill du ha ett av dem?

Bjud in två vänner att gilla Tidningen Handelsnytt på Facebook. Skriv sedan ett meddelande till oss så är du med i utlottningen. 

Staffan Julius
08 725 52 43

Fakta

Helena Lundberg

Ålder: 31 år.

Jobb: Doktor i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet, just nu föräldraledig.

Aktuell: Med boken Den bortglömda servicearbetaren.

Har tidigare skrivit: Doktorsavhandlingen Strävan efter värdighetLättsamma boken Kassörer till kassan – betraktelser från löpande matbandet. Kåserier i Handelsnytt.

Läs tidigare artikel: