Felräkning vid en inventering och klagomål från en kund är inte saklig grund för uppsägning, hävdade fackets jurist som i somras stämde Jysk för att företaget sagt upp en erfaren säljare av personliga skäl (se tidigare artikel).

Företaget lämnade aldrig något svaromål till domstolen, utan inledde samtal om förlikning. Det slutade med att den uppsagda kvinnan fick sin anställning tillbaka och dessutom retroaktiv lön för de fem månader hon gått utan arbete efter uppsägningen.
– Jag är glad! Jag mådde dåligt både i butiken där jag var misstrodd och efter uppsägningen när jag var arbetslös, säger säljaren till Handelsnytt.
Hon arbetar nu på en annan Jyskbutik i Stockholmsområdet och trivs bra på jobbet.
– Alla säger att jag är duktig. Jag har verkligen fått upprättelse.

Kvinnans ombud på LO-TCO Rättsskydd, Olov Östensson, är nöjd.
– Det är en mycket bra förlikning. Det pekar på att arbetsgivaren inte haft mycket på fötterna vid uppsägningen.