Lars Dahlström

Therese Eneman och Ida Stam har varit med om en snabb utveckling på e-handelsföretaget Lyko i Vansbro. Bild: Lars Dahlström

Fackkämpar mitt i e-handelsboomen

28 oktober 2014 Kollektivavtal och fackklubb skapar ordning och reda på snabbväxande e-handelsföretaget Lyko.

Utvecklingen på e-handelsföretaget Lyko i Vansbro i Dalarna har varit enorm sedan Therese Eneman började 2012. Antalet anställda har ökat från 20 till 80, omsättningen har mer än fördubblats. Allt större yta av den före detta plåtverkstaden har tagits i bruk. Handdragna vagnar har bytts mot elektriska truckar, fippel med tejp och kartonger mot packmaskin och löpande band. Från en smal nisch på hårvårdsprodukter har sortimentet breddats inom smink, parfym och underkläder. I dag rymmer lagret 20 000 artiklar och man expedierar 2 500 order per dag.
– Det händer saker hela tiden: nya kamrater, nya produkter, nya maskiner. Det är aldrig tråkigt, säger Therese Eneman.

I takt med tillväxten ökar också kraven på ordning och reda på anställningsvillkor och arbetsmiljö. I fjol grep Handels ombudsman in när företaget försökte säga upp en anställd på vaga grunder. Några månader senare hade Lyko tecknat kollektivavtal och de anställda bildat fackklubb. Ett år efter att hon gick med i Handels var Therese Eneman klubbordförande – i samma lokal där hennes pappa metallarbetaren varit facklig kämpe ett decennium tidigare.
– Jag har engagemanget med mig hemifrån, och jag gillar att prata för mig själv och andra.

Klubbstyrelsen kan konstatera att kollektivavtalet fått positiva effekter.
– Våra löner höjdes med en tusenlapp när vi fick avtal. Och nu vet vi att vi har ordning på försäkringarna, säger ledamoten Ida Stam.
Ida Stam och Therese Eneman beskriver samtalsklimatet med ledningen som gott. Varje onsdag är det stormöte där de anställda får ta upp vad som helst. Klubbens främsta hjärtefråga just nu gäller den fysiska arbetsmiljön.
– Nästan alla får ont i fötterna av det hårda betonggolvet. Vi behöver bättre arbetsskor.

Facket har svårt att hålla jämna steg med branschen

HUI Research spår att den svenska detaljhandelns försäljning över internet i år ökar med 15 procent till drygt 42 miljarder kronor. Leksaker, byggvaror och sport är de branscher som just nu ökar snabbast inom e-handel.

Handels har svårt att hålla jämna steg med branschen. Många e-handelsföretag saknar kollektivavtal och på sina håll är det glest med fackliga medlemmar.
-- Branschen är svår att överblicka. Ett företag som har hemsida på svenska kan skicka varor från en källare i Kallhäll eller ett lager i Polen, säger Handels ombudsman Thomas Holm.

För att kunna organisera e-handelns anställda behöver facket därför göra en grundlig inventering av branschen.
Kollektivavtalet för e-handel är det som sedan länge gäller för traditionell postorder. Omodernt, hävdar vissa.
-- Verkligheten utvecklas snabbare än avtalet. Men där facket har kloka förtroendevalda kan man göra lokala anpassningar, säger Thomas Holm.

Fack och arbetsgivare jobbar just nu gemensamt med att skapa förutsättningar för ett nytt kollektivavtal för både lager och e-handel 2016.

 

Fakta:

Började som friserslaong

E-handelsföretaget Lyko.se har växt fram ur en frisersalong i Dala-Järna.

Sedan 2010 finns företaget i en nedlagd plåtverkstad i Vansbro.

Antal anställda är i dag cirka 80.

Omsättningen var i fjol 130 miljoner kronor och spås i år bli 200 miljoner.

Handels kollektivavtal för postorder och e-handel gäller från och med 2014.

Fackklubb för lageranställda bildades våren 2014.