Den 12 november 2010, nio år efter rånet, fick hon ett telefonsamtal från Hemmets Journal. Hon hade fått överlägset flest röster i deras tävling ”Sveriges bästa kassörska ” och kammat hem äran och vinsten på 50 000 kronor .
– Det var som att det var meningen, även om det inte alls hängde ihop. Nu plötsligt fylldes den dagen med något gott.
En kund hade nominerat henne, och redan i samband med det hamnade Marianne Niklasson i fokus. Flera tidningar skrev. Lokalradion, chefer, kolleger och kunder var nyfikna och positiva.
– Jag gillar egentligen inte att hamna i centrum, och kände mig först tveksam om jag ville delta i den här omröstningen. Men jag lät mig väl övertalas
Marianne Niklasson skrattar lite åt sig själv. Det är ju ganska smickrande. Det är ändå hennes egna kunder som varit så nöjda. Och det är trots allt de som gjort att hon trivts så bra med jobbet. Så bra så att hon nu varit 20 år på den lilla Coopbutiken på Skogsgatan.
– Efter rånet bytte jag till ett Coop Forum ett tag. Där är det alltid fler som jobbar, så det kändes tryggare. Men det blev för anonymt.

Efter ett år var hon tillbaka på Skogsgatan igen. Trots att arbetsbelastningen har ökat under åren och att öppettiderna har blivit längre. I en liten butik bryr man sig också om varandra, säger hon.
Minnet efter rånet behåller hon nu som en viktig erfarenhet. En tid efteråt engagerade hon sig i Brottsofferjouren och nu söker hon själv upp människor som utsatts för brott.
– Många känner sig väldigt ensamma. Omgivningen förstår inte riktigt vad de har upplevt. Då är fördelen den att jag vet vad de pratar om.

Marianne Niklasson fick själv hjälp för att få ut det skadestånd hon hade rätt till från Brottsofferfonden. Inom två år ska de pengarna tas ut, men hon hade inte orkat göra det.
– Det kändes på något sätt som att det var smutsiga pengar. Men strax innan tiden gått ut hörde några av sig från Brottsofferjouren och sa: Kom igen, vi gör det här tillsammans med dig.