• American Eagles Outfitters i USA erbjuder studenter att tvätta sina kläder i butikens tvättmaskiner.
  • 7-Eleven i Thailand har stammis-igenkänning genom artificiell intelligens. Tekniken känner igen ansikten, deras ansiktsuttryck samt registrerar hur länge kunderna stannar vid olika platser i butiken. Därmed kan stammisarna få specialanpassade erbjudanden direkt. Men, tekniken kontrollerar också personalen.
  • Sängkedjan Casper i USA har ett tupplursrum i en galleria där kunderna kan boka en säng en stund. Några Snoozerooms, som de kallas i USA, har också turnerat runt och stått tillfälligt i delstaterna.
  • Kedjan Debenhams i England låter kunderna boka ett provrum när de hämtar sina beställningar från nätet. Kunderna kan också boka en personal shopper som hjälper till att hitta matchande saker till det inköpta, eller att returnera beställningen.
  • Sminkbutiken Sephora i New York, USA har en digital spegel, där man kan se hur olika läppstiftsnyanser skulle se ut på en själv, utan att behöva kladda.

Läs mer: ”Kunderna behöver fler besöksanledningar”

Även i Sverige växer idéerna som maskrosor:

  • H&M har öppnat kafét It’s Pleat i en av butikerna längs Drottninggatan i Stockholm.
  • Akademibokhandeln har olika event i hela landet kopplade till böcker. Som skrivarkurser, bokcirklar eller en yogakurs när en yogabok släpps.
  • Carlings på Götgatan i Stockholm har konstutställningar, förfester och spelningar inne i jeansbutiken.
  • Ikea har en köksnischad pop-up-butik på Regeringsgatan i Stockholm. Där får kunderna hjälp att planera sitt nya kök och beställa produkter hem.

Carlings nya butik MAD blandar kläder och konst. Foto: Carlings

Läs mer: Sälj och service viktigt även i framtidens butik

Källor: Kedjornas hemsidor, nrfbigshow.nrf.com, branschtidningen Market och företaget Visma Retail som säljer programvaror och tjänster till bland annat detaljhandelsföretag.

Fem handelstrender

Visma Retail har i samarbete med Market sammanställt fem viktiga trender att ha koll på inom retail just nu. Listan nedan är en summering av deras intryck från världens största retailkongress i New York: NRF Retail’s Big Show 2018.

Årets fem största trender inom handeln:

  1. Butikens nya roll. De fysiska butiker som förnyas i takt med konsumentens allt högre förväntningar är de som har störst chans att överleva.
  2. Polarisering. Medan de största aktörerna blir allt större, uppstår samtidigt en efterfrågan av mindre aktörer som erbjuder ett nischat sortiment med smala målgrupper.
  3. Data. Vikten av att samla in data är många handlare medvetna om. Det kritiska nu blir att faktiskt använda sig av all information på ett smart sätt och som samtidigt följer regelverken.
  4. Den fragmenterade målgruppen. Vi är allt mer illojala mot våra favoritbutiker och varumärken. Nu behövs mer än bara rabatter och erbjudanden få återkommande kunder.
  5. Experiential retailing. Nu handlar det om att som butik våga experimentera och testa olika retailkoncept med ny teknik och nya samarbeten.