– Syftet är att öka tryggheten för de anställda och att förhindra snatterier och stölder. De anställda ska prata med den misstänkte, inte konfrontera. Det är stor skillnad. Genom att prata med den misstänkte och uppmärksamma personen kan brott förhindras.  När det kommer till att konfrontera snattare är det en arbetsuppgift för väktare eller poliser, säger Thobias Rydberg, utryckningspolis på polisen i Stockholm.

Under ett år har polisen och handlarna på Södermalm, Stockholm, testat att samarbeta för att stoppa butikssnatterier. De anställdas roll är att förebygga snatteriet genom att prata med den misstänkte snattaren inne i butik före brottet begåtts. En väktare ska också finnas nära till hands. Idén kommer från polisen, som nyligen även fick Stöldskyddsföreningens Polisstipendium Trygg i Butik för sin försöksverksamhet.

Thobias Rydbergs erfarenhet är att ju tidigare en misstänkt snattare uppmärksammas desto mindre konfrontativt blir mötet. Tillsammans med Svensk Handel försöker de nu sprida arbetssättet.
– Vasastan och Östermalm i Stockholm år på gång. Göteborg likaså, säger han.

En av butikerna som redan jobbat enligt modellen är Hemköp i Hornstull. Även ägaren Mikael Dahl betonar att personalen inte ska ingripa vid brott.
– Det handlar om att gå fram och småprata, erbjuda en kundvagn när man märker att en kund lägger varorna i en väska. Sådana saker, säger han.

Enligt Mikael Dahl var det mer riskabelt tidigare. Då kunde det hända att anställda tvingades ingripa när snatteriet redan skett, vilket riskerade att bli konfrontativt och hotfullt. Dessutom så skulle den gripna sitta med butikspersonal och väktare på lagret tills polisen kom.
– Det här innebär mindre risk. Snatterier har också minskat, säger han.

Hans Boberg är ombudsman på Handels i Stockholm och har ansvar för Hemköp.
– Våra synpunkter när projektet inleddes var att anställda inte ska ingripa vid brott och att det ska finnas en väktare nära till hands. Sen är det bra att få flera anställda på golvet, säger han.

Enligt Thobias Rydberg har modellen ökat anställdas trygghet och minskat snatterierna.
– Vi har kunnat lägga resurser på andra saker. Till exempel har vi precis genomfört en insats mot stulet kött för att få kontroll på de stulna varornas väg mot hälaren, säger han.

Handelsnytt har pratat med en anställd på Hemköp som vill vara anonym. Hen menar att det funkat bra. Men den största tryggheten är ändå att kunna larma vaktarna.

Läs vad Handels och Svensk Handel tycker här!

Fakta

Ingen skyldighet att ingripa

En arbetsgivare har inte rätt att säga åt en anställd att ingripa vid stöld eller snatteri. Men hen kan begära att personalen larmar eller kallar på väktare. Skulle en anställd gripa en snattare får man hålla kvar hen tills polisen kommer. Källa: LO-TCO Rättsskydd.

I dag får butiker porta kända snattare. Men ingenting händer om personen går in i alla fall. Det vill regeringen ändra. En utredning ska se över möjligheten att göra det straffbart att gå in i en butik man blivit portad från. Personal och chefer ska också kunna kontakta polisen för hjälp. 

4,5 miljarder kostar snatteriet butikerna varje år

Försöksverksamheten är ett samarbete mellan polis och handlare/butiksägare på Södermalm, Stockholm. Metoden ska nu spridas över landet.
Varor för 4,5 miljarder kronor stjäls och snattas ur butiker varje år. Polisen använde 201 heltidstjänster i hela landet 2015 för att jobba med ”tillgrepp i butik”.  Källa: Polisen.