Daniel Sonestedt arbetar på butiken i Motala, en av de två butiker som i förra veckan gick i konkurs.
– Vi har inventerat allt i butiken men nu har vi ingen aning om vad som händer. Vi visste att det gick dåligt, men inte att det var så här illa. Vi är uppsagda nu och har olika uppsägningstid.

Tills vidare finns det lite jobb kvar att göra, service på sålda produkter och telefonservice men Daniel Sonestedt är mest hemma.
– Det är ju ingen idé att gå där när det inte finns något att göra. Men jag vill gärna tillbaka.

Men enligt kedjeledare Per Handell på Elgiganten jobbar samtliga anställda fortfarande på de två butikerna, totalt runt 20 personer, vidare.
– Jag hoppas och tror att de kommer att ha att göra kontinuerligt tills vi får igång butikerna igen. Det är duktig och kompetent personal som jag hade velat ha kvar, om jag skulle driva butikerna. Men vi kan inte lova.

Enligt Handell brukar kedjan centralt ta över butiker som inte franchisetagarna klarar men i fallet med Motala och Västervik gick det inte, på grund av allt för stora skulder. Han kan inte säga när butikerna är i drift igen och inte heller om det blir via kedjan eller en ny franchisetagare.

Pia Elwing, ombudsman i Linköping, säger att de kommer att bevaka de anställdas rättigheter när konkursförvaltaren, som redan är utsedd, nu söker efter en ny ägare till butikerna.
– De har ju företräde till återanställning och om inte alla kan få jobb är det laslistan som gäller.