Självskanning i matbutiker ger möjlighet för kunder som normalt inte begår brott, att göra det, enligt Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel. 

– ”Normalkunden” kan tycka sig värd lite rabatt för besväret att skanna in varorna själv, säger Per Geijer, som bygger slutsatsen om ett något ökat varusvinn i samband med självskanning på uppgifter från medlemsföretag runtom i landet. 

Problemet bekräftas av Thomas Zetterström, butikschef på Ica Maxi i Solna.

Så gott som dagligen ertappar butikens personal kunder som, av misstag eller uppsåt, får med sig för många varor vid självbetjäningskassan, berättar han. När uppsåtet är tydligt, görs en polisanmälan. 

– Självskanningssystemet har skapat oärliga kunder. Vi hade aldrig räknat med att det skulle missbrukas så, säger Thomas Zetterström.

I flera fall rör det sig om uppenbart uppsåt från kundens sida, menar han. Som när en kund skannar in en vara, exempelvis en leksak eller ett mjölkpaket, men försöker få med sig tio exemplar. Bland dem som stjäl finns ”normalkunder” i alla åldrar. 

Vid kassorna för självskanning finns alltid minst en butiksanställd. Men de kan ha svårt att både hinna hjälpa kunder och övervaka dem, konstaterar Thomas Zetterström. 

I och med självskanningen har butiksanställda fått en annan roll, konstaterar en av dem, Jennie Myrthil, 26. 

– Man måste ha fågelblick och vara väldigt lyhörd. Men vi är ju inga poliser, säger hon. Den nya rollen är mer omväxlande, även om det i början var svårt att tillrättavisa fuskande kunder.

Fackklubben har lyft frågan om att de ska slippa jobba ensamma vid självskanningskassorna. Men fler anställda ingår inte i butiksledningens planer.

För att bromsa varusvinnet har ledningen i stället beslutat att utcheckningsområdet ska byggas om, för att ge anställda en bättre översikt.

Och lite svinn i självskanningen kan livsmedelsbutikerna få räkna med, enligt Per Geijer på Svensk Handel.

– Men säkerhet är en färskvara. Om butikerna inte hela tiden ser över sina system, kommer nya bedrägerier och fusk att växa fram. Och då kommer svinnet att bli för stort, säger han.  

Använder du självskanning när du handlar mat?

Morgan Englund, 23, Ekerö:

– Ja, jag skannar varorna med självskanner i butiken. Det är smidigare. Man slipper köer. Man skannar, packar ner varan i kassen i butiken och betalar sedan vid utcheckningen. Ibland går jag också till snabbkassan för självbetjäning.

Frida Nordin, 33, Solna:

– Nej, det gör jag inte. Orsaken är inte att det skulle vara krångligt eller för att mötet vid kassan skulle vara viktigt. Men jag vill inte att självskanning bidrar till att de drar ner på personal.

Tobias Kjellsson, 37, Solna:

– Ja, men bara någon gång om året. Jag är rädd att det ska minska personalstyrkan, att det stjäl tjänster från bemannade kassor. Och varje gång jag använder självskanning är det något som strular och jag får kalla på hjälp.

Maud Ackeberg, 80, Solna:

– Ja, jag tycker det är jättebra med självskanning. Man slipper stå i kö, och jag är numera en van skannare.

Erica Clevenvik, 21, Häggvik:

– Ja, det är smidigare. Man slipper kö. Det som kan vara bökigt är när man köper
energidryck och måste kalla på personal för att visa leg. Det är inte alltid det finns personal som kan komma direkt.

Fakta varannan skannar

Fem av tio konsumenter självskannar med handhållen skanner eller använder självbetjäningskassan. Ytterligare två av tio gör det enstaka gånger.