– Vi har förstått att önskemålet är starkt och ändrar oss därför. Vi återkommer med hur ett sådant koncept kan ses ut, sa Lena Gennemark Edsbäcker, Handels kommunikationschef.
 
Förbundsstyrelsen sa först nej till förslaget eftersom den menade att det skulle vara svårt att genomföra.

Men ett sätt som föreslogs var att ta fram en hemsida där man kan gå in och kolla om den butik man tänkt handla på har kollektivavtal.
– Den hemsidan skulle även unga som ska praktisera på företag använda för att se om deras praktikplats har avtal, sa Marlene Lindstöm från Uppsalaavdelningen.

Kravet på någon form av märkning av de arbetsplatser som har kollektivavtal i stil med Hotell- och restauranganställdas ”schysta-villkor”, har funnit länge.
– Det är ett sätt att synliggöra förbundet, öka kunskapen om kollektivavtal och ge konsumenter påtryckningsmöjligheter. Det gör det också lättare för oss att leva som vi lär, sa Sophia Andersson från Stockholms- och Gotlandsavdelningen.

Per Lilja från Örebrosavdelningen betonade också att märkning av butiker med kollektivavtal även skulle vara intressant för butiksägarna.
– De kan visa att de tar hand om sin personal. Och konkurrera om att de är bra arbetsgivare, sa han.

Även frisörsalonger som har kollektivavtal ska märkas.
– Fantastiskt kul. Jätteroligt. Ett tag såg det ut som det var kört. Men jag hade nytta av att motionen innan gick igenom. Det visade att de förstått vad det handlade om, sa Ingela Leander från Linköpingsavdelningen efter kongressbeslutet.