De nya skannrarna började rullas ut i butikerna under hösten 2017 och den sista butiken uppdaterades i mars i år.

– Vi har tre skannrar i våra kassor som skannar underifrån, från sidan och uppifrån. En sitter i botten på vågen, en är framför vågen och en går ovanför i en svanhals. De underlättar för de som jobbar i kassan, så de slipper vrida och vända på varorna. Det sparar både tid och medarbetarnas kroppar, säger Petra Whitehead som är pressansvarig på Lidl.

Läs mer: Bevisat: Streckkodens placering påverkar arbetsmiljön i kassan

Alla Lidlbutiker har inte hunnit få svanhalsskannern än, men till slut kommer alla ha tre skannrar i kassan. De nya skannrarna använder fototeknik som läser koderna bättre än en laser, enligt Lidl. Dessutom har kedjan satt egna, större streckkoder på sina egna varor, vilket är ungefär tre fjärdedelar av hela sortimentet. Det gör koderna enklare att hitta och läsa.

De tyngre varorna, som hundmatssäckar, har PLU-koder i stället för vanliga streckkoder, och behöver inte skannas alls. Så i stället för att kunden lyfter upp varan på bandet kan den kassaanställda bara skriva av PLU-koden.

Läs mer: 10 tips: Så mår du bättre i kassan

Mustafa Imad har jobbat på Lidl i Solna i två år, och är i dag butiksansvarig. För fyra månader sedan kom det nya skanner-systemet till hans arbetsplats. Förutom nya skannrar har kassan fått ny kvittoskrivare och en pekskärm i stället för det gamla tangentbordet. Dessutom får förpackningarna allt eftersom ännu fler och större streckkoder. 

Mustafa Imad trivs bra med de nya skannrarna på Lidl i Solna.Mustafa Imad trivs med de nya skannrarna. Foto: Madeleine Andersson.

– Vi lider inte längre som vi gjorde förr i kassan. Vi får inte ont i händerna och vi kan ta kunderna mycket snabbare. Och gör man ett misstag i dag går det mycket snabbare att fixa till. Det är bara att skrolla upp i listan i skärmen och ändra. Förr behövde vi skriva in koder manuellt och det tog tid. Det nya systemet är underbart, säger Mustafa Imad. 

Tidigare när tyska Lidl var ganska nya i Sverige, fick de en hel del kritik av Handels och Arbetsmiljöverket. Bland annat om för korta utgångsband och tunga lyft i fel höjder.

Sedan dess har Lidl bättrat sig och säger att de har ett kontinuerligt arbetsmiljöarbete. De ser systematiskt över att butikerna har en bra utformning, med tunga varor mellan axel- och knähöjd bland annat, och utbildar medarbetarna i ergonomi.

– Det är jätteviktigt att ha bra arbetsmiljö för sina anställda. För att man ska trivas på jobbet och för att det ska bli hållbart. Det gagnar ju alla om medarbetarna håller och får vara friska, säger pressansvariga Petra Whitehead.

I år är Lidl bland de tre nominerade till Årets arbetsgivare i Svensk handels Retail Awards.