Emma Gudmundsson skriver även krönikor i Handelsnytt förutom att jobba på Clas Ohlson.

Emma Gudmundsson skriver även krönikor i Handelsnytt förutom att jobba på Clas Ohlson.

Ni har kanske läst hennes krönikor här i Handelsnytt.

Om likheterna mellan trilskande småbarn och ettriga och tvärsäkra kunder.

Om smarta knep för att minimera antalet psykbryt under julrushen och om hur man drar nytta av föräldraknepen i stresshanteringen på jobbet.

Det är varma och humoristiska betraktelser från butiksgolvet med hög igenkänningsfaktor.

Jobbat halva livet i butik

Men så har också Emma Gudmundsson en djup brunn av erfarenheter att ösa ur.

– Jag har jobbat nästan halva livet i butik och älskar verkligen kundmötet. Nu när e-handeln växer krävs ännu mer av upplevelsen i en butik. Vi måste skilja oss ur mängden och då är empati, humor och medmänsklighet i mötet med kunden oerhört viktigt.

Hon jämför med teaterns värld:

– Det finns många likheter mellan rollen som skådespelare och butiksarbetet. Butiken är scenen och du är ständigt iakttagen. Din utstrålning kommer att påverka människorna som är där för att handla, säger Emma Gudmundsson.

Dubbla jobb

Karriären har inte varit någon dans på rosor. Från praktiken på Team Sportia-butiken i Hudiksvall som 14-åring till jobbet som butikssäljare på Clas Ohlson i Ängelholm.

För att klara sig fick hon under en period plussa på med påhugg som städare och butiksdemonstratör.

– Vissa dagar städade jag från klockan sex och rusade sedan i väg till nästa jobb. Jag var helt slut när jag kom hem, men fick ändå inte ihop till en heltidslön.

Funderade hon då inte på att byta bransch helt och hållet? Nä, faktiskt inte, svarar Emma Gudmundsson och låter själv en smula överraskad över svaret:

– Folk runt omkring tyckte inte att jag var riktigt klok, men i grund och botten tyckte jag faktiskt att det var roligt. Jag är uppväxt i en familj med sex barn och jag är van vid att hugga i och jobba hårt. Det kom naturligt för mig. Jag var tacksam att jag klarade hyran varje månad, men så klart drömde jag om ett fast jobb.

Jag har jobbat nästan halva livet i butik och älskar verkligen kundmötet.

Emma Gudmundsson (på bilden med kunden Inge Jensen)

Migrän och järnbrist

Emma Gudmundsson försökte sig på ett jobb som telefonsäljare, men gav upp efter ett par månader. Kraven på att nå upp till surrealistiska säljmål gav henne låga järnvärden och migränproblem.

I stället blev det Dressmann och jobb som receptionist på en konferensanläggning.

I tät följd födde hon två barn, var mammaledig med båda i ett paket, som uttrycker det. Det är den period hon värderar högst i livet, en erfarenhet som stärkte henne både som människa och som butikssäljare:

– Av alla ”anställningar” jag har haft är de åren de tuffaste och roligaste. Man sliter oerhört hårt. När jag kom tillbaka till jobbet kändes det som rena semestern.

Blev varslad under pandemin

Nu var det Dressmann som gällde igen. Tillbaka till butikslivet och den här gången dessutom på ett långt vikariat.

Men efter två år bröt coronapandemin ut och Emma Gudmundsson blev varslad.

Hon trivdes i klädbranschen och hade inga tankar på att sälja prylar till hemmafixare.

Men när hon läste på om grundaren Clas Ohlson, som för över hundra år sedan startade cykelverkstad och postorderföretag, blev hon nyfiken.

Policy som låter medarbetare vara sig själva

En medarbetare i butiken i Ängelholm som ”gav så fruktansvärt bra service” imponerade på henne. Liksom policyn där det uttryckligen står att medarbetarna ”ska våga vara sig själva”.

En, två och tre gånger sökte Emma Gudmundsson jobb på Clas Ohlson utan att få napp.

Nedslagen bestämde hon sig för att börja plugga i stället och hade studievägledaren på tråden när mobilen signalerade för ytterligare ett inkommande telefonsamtal.

– Det var chefen på Clas Ohlson som undrade om jag fortfarande ville ha jobbet Jag befann mig precis utanför deras butik så jag smet bara in och skrev på direkt. 

Stort steg till Clas Ohlson

Så efter alla år med korta och osäkra kontrakt stod hon där med ett fast jobb och en blå tröja i handen i en myllrande butikslokal med tusentals olika varor.

Det var ett stort steg från lilla Dressmann, konstaterar hon:

– Butiken var som en labyrint och lagersystemet svårbegripligt i början. Men jag hade varit föräldraledig i flera år och jag sög åt mig som en tvättsvamp för att lära mig det nya jobbet, berättar hon.

Det går inte att ta miste på att Emma Gudmundsson trivs inte bara i mammarollen utan också i säljrollen.

Med samspelet både med kollegorna och kunderna. Med humorn som en nödvändig säkerhetsventil när trycket blir för mycket.

Allt jag har lärt mig som mamma har jag nytta av på jobbet. Det är min bästa tillgång och något som jag gärna lyfter fram i dag.

Emma Gudmundsson

Hittar okonventionella lösningar

Dessutom har hon en förmåga att snabbt hitta okonventionella lösningar när knepiga situationer dyker upp. Som när strömmen försvann och butiken blev kolsvart i tio minuter.

Emma Gudmundsson andades in djupt och hämtade en godispåse från lagret som hon delade ut till småchockade kunder.

– Folk åt godis, började skratta och lyste med sina mobiler. Det blev en ganska skön stämning.

Så vart är hon på väg? Är det rollen som butikschef som hägrar i fjärran? Emma Gudmundsson skakar bestämt på huvudet: 

– Nä, jag tror inte många som träffat mig ser mig som ett chefsämne. Det känns för splittrat. Jag skulle gärna jobba med försäljning och marknadsföring eller kanske hjälpa företag att skapa lyckade kundmöten. Ett annat spår är att utveckla mitt skrivande och kanske jobba som copywriter.

”Att vara mamma är min bästa tillgång”

Oavsett vad det blir är en sak säker: Tiden då Emma Gudmundsson var orolig över vad arbetsgivarna skulle tycka om de fyra åren i cv:t då hon var föräldraledig är definitivt förbi:

– Tidigare tänkte jag att folk skulle ta för givet att jag kommer vabba och ofta vara borta från jobbet. Men nu har jag vänt på det. Allt jag har lärt mig som mamma har jag nytta av på jobbet. Det är min bästa tillgång och något som jag gärna lyfter fram i dag.

Emma Gudmundsson, 34 år

Jobb: Butikssäljare på Clas Ohlson i Ängelholm.

Familj: Man, två barn 7 och 9 år och två katter.

Bor: Etagevåning i Ängelholm.

Bästa arbetsredskap: ”En rejäl frukost gör att jag klarar en lång arbetsdag.”

Sidoprojekt: Skriver på en barnberättelse som kanske blir en bok framöver.

Sämsta köp: ”När familjen åt på Pizza Hut i Halmstad, den värsta jag ätit i hela mitt liv.”

Bästa köp: ”Familjens Nintendo Switch, fick oss att klara allt hemmasittandet under pandemin.”

Senast lästa bok: Ta skit och gör det till guld av Annika R Malmberg.

Favoritfilm/serie: ”Mitt guilty pleasure är K-drama.”

Gör en helledig dag: ”Umgås med barnen, annars skriver och sjunger jag gärna och hänger med katterna i soffan.”

Så överlever du Black week och julruschen – Emmas bästa tips

1. Det är viktigt att ha en öppen dialog kolleger emellan. Prata om allt från hur du mår under dagen till om något känns tungt eller ostrukturerat. Det är inte läge för ”kan själv”-tänket under en rush på jobbet. Att be om hjälp kan där och då vara din största styrka.

2. En vanlig arbetsdag kan du snitta en mil, lyfta tungt och möta sjukt många människor. A och O är att lägga sig i tid. Unna dig stunder då du inte är anträffbar, ha mobilen på stör ej när du tar en långdusch eller promenad i skogen. 

3. Tekniken kommer krångla, kön kommer bli ologisk där alla köar från fyra olika håll. Du kommer tappa saker i backen, slå fel i kassan, du kommer stressa upp dig över stressade kunder, men inget blir bättre av att du tar ut det på kollegan intill. 

4. Det kommer dyka upp långsamma kunder som ”bara ska svara på ett sms” eller måste inventera sin sminkväska innan de gör plats för nästa person i kön. Det kommer med stor sannolikhet dyka upp kunder som bara ska ”fråga en sak” när du hanterar en reklamation och har tio siffror i huvudet samtidigt. Ni vet vad som krävs och jag vet krävs: humor.