– Jag vill helst inte uttala högt vad jag känner. Men jag är säker på att jag inte tänker följa med, säger Peter Hegsund, klubbordförande som varit chaufför på Coops terminal i Luleå i nära 23 år. Nu tänker han se sig om efter en annan arbetsgivare.
Enligt honom är det ytterligare ett steg i fel riktning att Coop gör sig av med terminalen. Han berättar att många på terminalen vantrivs redan sedan Coops lager omorganiserades förra året. 

När Bilfrakt tar över terminalverksamheten i Norrbotten och Västerbotten första februari säger Coop upp 76 chaufförer och terminalanställda som i stället erbjuds arbete på Bilfrakt. Det innebär att Coop nu bara har kvar egna chaufförer i Mälardalen. På övriga håll i landet har andra företag tagit över logistiken. Senast var det omlastningscentralen i Växjö där 19 lagerarbetare och tjänstemän togs över av Alwex och chaufförerna flyttades över till enskilda åkerier. Både förändringarna i Växjö och de i norr- och västerbotten innebär att personalen på sikt går över från Handels avtal till Transport avtal eftersom de byter arbetsgivare.   

Fredrik Persson, vd för Coop Logistik AB säger att Coop Logistik AB alltid är noga med att tänka långsiktigt när man sluter avtal med nya samarbetspartners. Under det första året, från februari och framåt, kommer personalen att gå under Handels avtal. Sedan kommer transports avtal att gälla för dem som för övriga anställda hos Bilfrakt.
Huruvida Coop kommer att släppa ifrån sig all logistik och helt sluta med Coop-anställda chaufförer och terminalarbetare kan inte Fredrik Persson svara på eftersom han inte vill spekulera om framtiden.  Men han menar att man ständigt tittar på alternativ för att förbättra och effektivisera verksamheten.
– Vi är alltid intresserade av att ha starka samarbetspartners som Bilfrakt och Alwex, säger Fredrik Persson.
Till skillnad från Peter Hegsund uppfattar han att responsen från personalen på terminalerna i Umeå och Luleå har varit positiv.
– Det är redan många som har hört av sig och anmält intresse att följa med till Bilfrakt och jag känner att vi har haft en bra dialog, säger han.

Men Peter Hegsund är skeptisk till att kollegorna skulle vara så positiva. Han berättar att stämningen på jobbet är uppgiven och att informationen varit bristfälligt. Bland annat är man missnöjd med att man tvingas tacka ja eller nej till nytt jobb på Bilfrakt innan man vet vad förhandlingarna med facket ger.
– Folk går inte över frivilligt till en mer otrygg anställning med ett sämre avtal. De följer med för att de inte ser något alternativ. Men jag kan inte se någon framtid på den här arbetsplatsen, säger han.

Fakta: Bilfrakt

Ägs av 260 åkare

Bilfrakt är ett transportföretag som ägs av 260 självständiga åkare och har i dag ungefär 1000 anställda. De ansvarar för transport och logistik för flera stora kedjor som Axfood och Ahlsells i norra Sverige och har hand om huvuddelen av Icas transporter norr om Luleå. I april tar de även över delar av Icas lager i Umeå.   (Se Laslistan gäller när Bilfrakt tar över)