I senaste numren av Handelsnytt berättade vi att franchise växer inom Coop och hur facket tappar greppet om butiker som lämnar KF. För Frank Fiskers, VD för Coop Stormarknader och butiker sedan ett år, är franchise alternativet till nedläggning.
– Att små butiker med skör lönsamhet får butikschefer som känner sig närmare businessen har visat sig gynnsamt, säger han.
Franchisetagarna får lönsamhet bland annat genom att pussla med de anställdas arbetstider, vilket kan innebära att antalet deltider ökar. Men det kan inte hjälpas, tycker Frank Fiskers.
– Alternativet hade ju varit inga jobb alls.

Men det blir inte franchise av stormarknader. Lönar de sig inte ska de istället läggas ned, vilket nyligen hände med stormarknaderna i Fittja och Arlöv.
– Smärtsamma beslut, men vi kan inte ha butiker som inte lönar sig. Men på det stora hela är det inte vår ambition att skära ner. Vi vill växa.

Sedan Frank Fiskers tillträdde har det hänt mycket inom Coop. Ledningen har bytts och det talas om ett nytt Coop som ska öka omsättningen och ”ta tillbaka” marknadsandelar från Ica och Axfood. Men då går det inte att se tillbaka på gamla tider när arbetarrörelsen och kooperationen gick hand i hand.
– En god relation med facket är viktig, men vi har inga kopplingar till arbetarrörelsen. Den tid då folk handlade hos oss av ideologiska skäl är över. Vi måste vara lika bra eller bättre än konkurrenterna.

Nyligen valdes Frank Fiskers in i styrelsen för Svensk Handel. Sedan ett par år är Coop medlem där men avtalsförhandlingar och andra arbetsgivarfrågor sköts fortfarande av arbetsgivarorganisationen KFO. Det kanske kan förändras.
– Vi befinner ju oss nära Svensk Handel och diskussionen finns. Men exakt hur det kommer att bli vet jag inte nu.