Christina Andersson

Bild: Christina Andersson

Så överlever du sommarplågorna

29 juni Svettiga kunder i bar överkropp, långa glassköer, förvirrade turister och dålig ventilation i kombination med värmebölja. Vi listar sommarplågorna i butiken – och hur du kan hantera dem.

Sommarplåga 1:
Värmen

Johanna Löf,
jobbar i matbutik i Hudiksvall

”Förra sommaren var det katastrofalt. Det är dålig ventilation i butiken och trots att vi hade en golvfläkt kunde det vara 26 grader. Man blir svettig och irriterad och dessutom måste man ha keps på sig så värmen har ingenstans att komma ut. Jag hatar den där jävla kepsen.”

Jag hatar den där jävla kepsen.”

Sanne Oredsson,
jobbar på modekedja i Kristianstad

”Vi får inte ha en vattenflaska bakom disken trots att det är jättevarmt. Det gäller att hinna dricka på rasten.”

Vad göra?

1. Arbetsgivaren har huvudansvaret. Är det för varmt, ta upp problemet med chefen eller ditt skyddsombud.
2. Använd bordsfläktar.
3. Stäng av eller flytta värmeavgivande maskiner.
4. Kör ventilationen nattetid.
5. Ha vatten nära till hands. Svettning gör att man förlorar mycket vätska och en del salt. ”Dricksvatten ska finnas inom ett rimligt avstånd från arbetsplatsen. Vilket avstånd som är rimligt beror på verksamhetens art,” säger Arbetsmiljöverket.

Sommartid får temperaturen inomhus vara upp till 26 grader om arbetet är lätt. Under en värmebölja kan temperaturen tillfälligt få vara högre.

Symptom: Kroppens naturliga svar på hög värme är att sänka arbetstakten. Uppmärksamhet och omdöme försämras, olycksfallsrisken ökar. Andra symptom är hudrodnad, huvudvärk, retlighet och illamående.

Sommarplåga 2:
Halvnakna kunder

Katarina Hjörneby,
Ikea i Malmö

”Det kommer in en hel del män med bar, svettig, överkropp. Vissa dagar kan det kännas som att man är omringad av dem. Vi får en del klagomål från kunder på kvinnor som ammar i varuhuset men jag har aldrig hört någon klaga på avklädda män. Jag och mina kollegor brukar skratta lite åt dem runt lunchbordet men det är ju inget problem som vi tar upp på skyddsronden direkt. Jag tror inte att det är en fråga om stil, det är bara väldigt ofräscht.”

Vissa dagar kan det kännas som att man är omringad av dem."

Vad göra?

Kämpa! Trots vett- och etikettgurun Magdalena Ribbings hårda ord: Bar överkropp har man på stranden eller i det egna hemmet – inte i butiker, kan du inte kräva att kunderna ska ta på sig en tröja.

Sommarplåga 3:
Turister

Martin Kolberg,
jobbar i matbutik i Visby

”På sommaren när båtarna kommer in ska alla turister handla samtidigt. En del tänker att om de bara springer genom butiken hamnar de först i kön till kassan. Vad de inte förstår är att de inte är ensamma om att tänka så. Om man kommer med en truck så händer det att man möter någons blick och ser att de bestämmer sig för att de hinner smita förbi framför. Då får man tvärnita och sätta arbetsskorna framför hjulen för att inte krocka. Det har nog varit en och annan sommarjobbare som brutit ihop. Det har jag kanske själv gjort någon gång.”

Det har nog varit en och annan sommarjobbare som brutit ihop."

Vad göra?

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel och ledamot i Svensk Turisms styrelse, tipsar om hur man hanterar turister.
– Jag har själv jobbat i sommarkiosk i Tylösand och det var tufft när en hel busslast kom samtidigt. Men man kan inte göra mer än sitt bästa. Butiken kan också samarbeta med till exempel bussbolag så man vet vilken tid de kommer och kan bemanna därefter.
– Har man medarbetare som pratar andra språk kan man kanske ha en flagga på namnskylten. Våga fråga turister var de kommer ifrån, de är kanske inte lika stressade som andra kunder och kan uppskatta ett samtal. Ha gratis kartor i butiken.

Sommarplåga 4:
Schemastrul

AnnaCarin Hansson,
Flügger Färg i Gävle

”Jag gruvar mig inför sommaren. Det är alltid brist på folk, så det blir en massa mer jobb och ändringar i schemat. Så är det varje sommar. Tillräckligt många sommarvikarier tas inte in. Attityden är att man ska ställa upp, men man planerar ju sitt liv efter det schema man har.”

Attityden är att man ska ställa upp."

Vad göra?

Du har rätt att tacka nej till övertid. Är du deltidsanställd behöver du inte säga varför. Är du heltidsanställd ska du ha sakligt skäl. Men har arbetsplatsen inget kollektivavtal bestämmer arbetsgivaren helt själv.
Om du jobbar övertid är det max 50 timmar på en kalendermånad som gäller.

Sommarplåga 5:
Mynt- & sedelbytet

Carina Pettersson,
Pressbyrån i Skövde

”Det händer att kunder försöker betala med ogiltiga mynt. I går var det en man som kom in med en 50-lapp, som slutade gälla för ett år sedan. Då fick jag förklara att han inte kunde betala med den. Han blev inte arg eller irriterad. Jag tror att det kommer att bli lite lättare i sommar eftersom det inte är första gången pengar bli ogiltiga.”

Det inte är första gången pengar bli ogiltiga.”

Vad göra?

Informera om att gamla 1-, 2- och 5-kronorsmynt och 100- och 500-kronorssedlar blev ogiltiga 30 juni, men kan sättas in på banken. För mynt gäller fram till 31 augusti. För sedlar är det till 30 juni 2018. Därefter kan Riksbanken ta emot sedlar, men inte mynt, mot en avgift.  Källa: Riksbanken

Sommarplåga 6:
Avundsjuka

Johanna Rydström,
Rusta i Gävle

”Hos oss kommer folk in i tunna klänningar för att köpa en
brassestol på väg till stranden. Man ser ju att de har bikini under. Jag vill också bada.”

Jag vill också bada.”

Sommarplåga 7:
Glassmaskin som segar

Anna Nilsson,
Coop Forum i Piteå

”Första dagen det var fint väder sålde vi 700 mjukglassar i förbutiken men maskinen hänger inte riktigt med. Man är tvungen att vänta på en mätare innan man häller upp en ny glass annars blir det luftbubblor i glassen och då smäller det högt. Det blir ju rätt långa köer.”

Man är tvungen att vänta innan man häller upp en ny glass annars smäller det högt. Det blir ju rätt långa köer."

Vad göra?

Stressdoktorn Tomas Danielsson har svaren på hur långa köer och känslor av avundsjuka och uppgivenhet kan hanteras:
– Är köerna långa? Klappa i händerna och ropa rakt ut i kön: ”Jag förstår om ni blir stressade, men jag kan inte göra något åt glassmaskinen, vad duktiga ni är som orkar vänta.” Då ger du uppmärksamhet, förklaring och respekt.
– När du vill dra till stranden, tänk att snart är det du som har en fridag. Ta vara på de korta lediga stunder du har, kanske ta ett dopp efter jobbet?

Källor: Arbetsmiljöverket, Handels, Arbetstidslagen, Riksbanken.

Lisa Berthelson
08 725 52 41

Anni Alm
08 725 52 44