Ditt flashstöd behöver uppgraderas

fackliganyheter.nu

Profilen

  • Marita Engdahl (Bild: Mikael Fritzon)

    Kunskap, förtroende och blick för kundens behov är nyckeln till framgång för en säljare, anser Marita Engdahl. Bild: Mikael Fritzon

Säljdrottning hyllas på gala

6 maj 2012 Det tycks vara Drottningen av Merförsäljning som huserar i den gulmålade träkåken på gågatan i småländska Eksjö. Vad kallar man annars den som säljer tolv par skor till en kund som kommit för att köpa ett par?

Stäng

Ditt meddelande är skickat!

Något gick fel när tipset skulle skickas.

Var vänlig fyll i alla fält

Skicka

*) Obligatorisk

– Det var en dag i höstas. Kunden hade besvärliga fötter och svårt att hitta något som passade. Jag plockade fram inlägg och hjälpte henne att prova ut något som satt riktigt bra. Sen visade det sig att vi kunde hitta både inneskor, promenadskor, kängor, stövlar och en del annat, minns Marita Engdahl.

Olika skor har ju lite olika användningsområden, påpekar Marita ofta för kunder som har svårt att välja bland de par hon plockat fram. Kanske bäst att köpa flera? Men kunden får aldrig känna sig utnyttjad.
– Hon som köpte tolv par tog i hand och tackade, och sa ”detta är julafton för mig!” Andra skickar tackkort eller blommor. Då känner man att man har gjort ett bra jobb.

En bra kundrelation bygger på förtroende, framhåller Marita Engdahl. Det är extra viktigt på en mindre ort som Eksjö där butiken är helt beroende av att kunderna är nöjda och kommer tillbaka.
– Man får aldrig säga att något är snyggt och sitter bra om det inte är sant, och aldrig knussla med reklamationer. Sen måste man veta mycket om produkterna och hur de ska skötas.

Själv har hon byggt upp gedigen kunskap under sina 19 år i skobranschen och utvecklat fingertoppskänslan i de egna 37:orna under otaliga inköpsturnéer och mässbesök. I handeln har hon verkat hela 45 år, och som dotter till ett klädhandlarpar har hon yrket i blodet.

Maritas simultankapacitet är omvittnad. Det gäller att kunna expediera flera kunder samtidigt och få alla att känna sig sedda. Även kvinnliga kunders äkta män som säger ”nej tack, jag har redan ett par” när Marita frågar i förbigående om inte de också behöver något.
– Ja, ett par är ju nästan för mycket, kan jag svara då på skoj. Prova de här, men du får inte köpa dem!
Vips har hon etablerat en ny relation – och en ny affärsmöjlighet. Det är sånt som får kunder att utbrista: ”Du skulle kunna sälja fågelfrö till ett gökur.”
–  Det är väl en fin komplimang!

Ett annat bevis på uppskattning är nomineringen till priset som Årets butikssäljare på handelsgalan Retail Awards i Stockholm den 7 maj. Dags att klä upp sig i galastass och finskor.
– Klart man vill känna sig fin. Sånt här händer bara en gång i livet!

Uppdaterad 8 maj 2012

Kommentera artikeln
Skicka

*) Obligatoriska uppgifter. Kommentering är öppen 7 dagar.
Läs våra regler för kommentarer