Små butiker får runt 6 000 fler produkter att välja på. Viktoria Göransson på Kicks i Hässleholm är väldigt förtjust.
– Det är roligt att kunna erbjuda märken vi inte har i lilla Hässleholm. Många äldre kunder är inte så flinka på datorer, det är bra att kunna hjälpa dem också.

Beställningen går till Kicks näthandel. Kunden betalar som vanligt direkt i butiken och hämtar varan antingen där eller får den hemskickad. Nu har Viktoria Göransson lärt sig det tekniska, men visst kan det bli lite krångligare än när man kan visa en parfym eller kräm direkt från hyllan. Och det blir lite merjobb eftersom hon ska ringa kunden när varan kommit fram.

Alla butiker har fått en surfplatta. Kicks lämnar inte ut siffror över hur många köp som görs med den, men menar att den används flitigt.
– Det blir ett komplement både till fysisk handel och näthandel, säger presskontakt Jessica Rogberg.

Även klädkedjan MQ har börjat med näthandel i sina fysiska butiker. Sedan november har man shop online-stationer i fem butiker för att kunna sälja även det som inte hänger på galgarna. Kunderna kan genomföra köpet själva och betalar med faktura.

Fakta 

Butiker blir mer showrooms 

Gränsen mellan butiker och näthandel är på väg att suddas ut, enligt en rapport från HUI Research. Butikslokalerna blir mindre och kommer bara ha sina storsäljare inne, medan det andra säljs via nätet, kanske från datorer i butiken. Butikerna kommer funka mer som showrooms, plats för utlämning och returer.

Mat, inredning och byggvaror väntas öka mest på nätet de närmsta åren.