Stina Källström och Sandra Nordenmark.

Julen är nu säkerställd.
Stina Källström drar en lättnadens suck. Hon och kollegan Sandra Nordmark har just gått kontrollronden ”säkerställa julen” på Åhléns, Kungsgatan, i Göteborg.  Ok, några ställen har inte den där juliga atmosfären de är ute efter. Men det fixas lätt med några granar under dagen.
Lätt är annars inte ordet som beskriver hur varuhusets julstämning skapas.  I september dimper julluntan ner. Ett tjockt häfte där högtiden är noga nedskriven, vecka för vecka. Då är det planering, tunga lyft, blåmärken, deadlines som gäller.
– Det är en utmaning. Det är riktigt roligt att jobba under julen, säger de.

Uppdraget att leverera jul är dekoratörernas eller visual merchandiser som de också kallas. Kort går dekoratörsjobbet ut på att med skyltning och exponering få kunden att köpa det den ser. På Åhléns, Kungsgatan, Göteborg är det alltså Stina och Sandra som ska sälja jul genom att julpynta och bevara stämningen till och med rean. Till sitt förfogande har de 3 800 kvadratmeter fördelat på tre våningar och tonvis med julsaker.
– Men julskyltningen i fönstret ut mot gatan är roligast. I år är den lite Carl Larsson-inspirerad. Allmoge, ljus, avskalad gran, röda äpplen och brödkavlar, säger Sandra.   
– Jag gillar att bygga upp miljöer, fortsätter Sandra. Fast med händerna. Inte sitta och rita på datorn. Det gjorde jag lite för mycket på mitt förra jobb där jag jobbade på inredning- och kommunikationsavdelningen.
Hon har även praktiserat på en inredningstidning. Där fick hon inreda rum som sedan fotades för tidningen. Enda kruxet med det jobbet var att det låg i Stockholm. Sandra kommer från Skara, gjorde sin utbildning i Leksand. Hon föredrar natur framför storstäder. Däremot trivs hon i Göteborg. Så bra att hon nyss köpt hus tillsammans med sin pojkvän.
– Jag längtar till att julpyssla en hel villa! säger hon
– Jag är ingen direkt julmänniska, kontrar Stina men avslöjar sedan att hon redan köpt några av årets julpynt.

Det tar en månad att sätta i gång julen för Stina och Sandra. Först kommer köksgrejorna. Sen jultextilierna, adventssakerna, luciatågsgrejerna, julpyntet – girlanger, julkulor, glittrande änglar, guldsprayade grankottar, röda tomtar och de tre vise männen i glänsande porslin.  Det är mycket att bära, plocka undan och lyfta fram. Avdelningar behöver möbleras om.
– I år var det lite lättare. Julen är mer avskalad. Det är granar, ljusslingor och Å:n i guld. Kommer du ihåg, var det förra året kanske, när det var så pillrigt, massa kulor och glitter som granarna skulle kläs i, säger Sandra vänd mot Stina.
– Herregud ja, och girlangerna som skulle hängas i trapporna. Det är definitivt stilrenare i år, svarar Stina.
Nästan för sobert enligt Stina som tog saken i egna händer. I skyltningen på köksavdelningen får en grön, vit och röd julgardin med ”God Jul” skrivet i guld agera fond åt julbordsdukningen som går i vitt och silver med stänk av guld. Stina slängde också in lite granris med grankottar.
– Så länge vissa bestämda varor är med har vi fritt spelutrymme. Man kan säga att huvudkontoret sätter ramarna och vi fyller dem med innehåll. Man ska känna igen ett Åhléns-varuhus men vi dekoratörer har ändå kreativ frihet, säger Stina.

Hon är den som jobbat längst, fem år. Hon gick handelsprogrammet med inriktning dekoratör i Göteborg. Till en början var det ett sätt att komma bort ifrån uppväxtorten Sandviken. Hon hade även provat på yrket på XL-bygg i Sandviken. När Stina började på Åhléns hade de större kreativ frihet. Åhléns, Kungsgatan, i Göteborg är nämligen inte lättdefinierad. Den inte lika stor som butiken i city men heller inte lika liten som de mindre orternas varuhus.
– Då gjorde vi allt själva. Då gällde det att vara påhittig. Vi hade en catwalk i butiken, säger Stina.
Men nu har kedjan fångat upp Åhléns Kungsgatan och dekoratörerna har fått ett koncept som är lättare att följa.
– Det är faktiskt ganska skönt med ramar trots allt, säger Stina.
I lunchrummet omsluter en grön och svart fondtapet det vita avlånga bordet och de höga fönstren ut mot gågatan. Här sitter kollegan Stefan Boström. Han är mannen bakom Stinas och Sandras mer spektakulära projekt. Som lageransvarig och utbildad elektriker kommer hans kunskaper ofta till hands.
– Det ger det där lilla extra när vi ska bygga saker eller när vi vill ha belysningen på ett särskilt sätt, säger Stina.

Men snart kommer de få klara sig utan honom. Stefan har hittat nytt jobb och ska lämna Åhléns.
– Det kommer bli stressigt. Igen, säger Stina och syftar på att de tidigare var tre dekoratörer.
Nu är de två. Stina är den enda som jobbar heltid. Sandra och en till person delar på den andra heltidstjänsten. Vid sidan om jobbar Sandra även som säljare på varuhuset.
– Det är superbra, då ser hon butiken utifrån en annan aspekt, säger Stina.
Fast ofta kliar det i Sandras fingrar. Hon vill rätta till och fylla på. Men det hinns inte alltid med när kassakön pockar på uppmärksamheten.

”Var är julmusiken”?
Frågan ställs av en kollega. Då slår det Stina och Sandra att den inte kommit. De har varit så upptagna att ställa i ordning julen att de inte hört vad som saknas. Eller skulle de skaffa egen? Nä, den kommer, tryggar Stefan dem.
– Det är konstigt men musiken som spelas dagarna i ända har jag liksom slutat höra. Men ibland slår det ju en att ”har jag inte hört den här låten ett antal gånger nu”, säger Stina.
– Fast vi är i andra tankar nu. Våren. Det är nästa stora projekt. Utemöblerna, säger Sandra.

Bakgrund:

Stina Källström

Ålder: 30 år.
Bor: Lägenhet i Göteborg, född i Sandviken.
Familj: Singel.
Jobb: Dekoratör, Åhléns Kungsgatan, Göteborg. Jobbar heltid.
Utbildning: Handelsakademin, en gymnasial utbildning med  inriktning butikskommunikatör i Göteborg.
Sandra om Stina: Ett kreativt virrvarr. Mycket snabb.

Sandra Nordmark

Ålder: 27 år.
Bor: I villa strax utanför Göteborg, född i Skara.
Familj: Sambo.
Jobb: Dekoratör, Åhléns Kungsgatan, Göteborg och säljare. Jobbar totalt 30 timmar i veckan.
Utbildning: Entreprenörsskolan, en yrkeshögskoleutbildning med inriktning butikskommunikatör i Leksand.
Stina om Sandra: Hon är lugnet i stormen. Otroligt stresstålig och fokuserad.

 

Fakta

Vad gör de egentligen, dekoratörerna?

Dekoratör/butikskommunikatör/visual merchandiser är den som sköter skyltningen i butiken, allt ifrån kampanjer till prisskyltar. De exponerar varor i butiken. Syftet är att få kunden sugen på att köpa vad den ser.  

Har du gått hantverksprogram som dekoratör ger det 2 år branscherfarenhet vilket ska synas i lönekuvertet. Enligt kollektivavtalet för detaljhandeln höjs lönen i tre steg, efter ett, två och tre års branschvana.

Sedan förra året, 2013, är dekoratörer även med och tävlar i Yrkes-SM. Tidigare var handelsyrkena representerade av florister och frisörer. Internationellt, Euro Skills (EM) och World Skills (VM) har dock dekoratörer tävlat länge.

Julskyltning

Sedan slutet av 1800-talet har vi julskyltat i Sverige. Skyltsöndagen som den kallas var alltid en söndag och inföll den andra närmaste söndagen före julafton.

Sedan övergick skyltsöndagen till
första advent, senare sista helgen i november.

I dag är det gemensamma datumet för skyltsöndagen på väg bort.  Ofta har dock städernas butiker samma dag. I år började många julskylta redan 16 november.

Mest känd är NK i Stockholms julskyltning.