– De flesta ser en butikssäljare framför sig när de tänker på handelsjobb och kanske inte ser vilka andra yrken eller utbildningsvägar som finns. Det är viktigt att få en tydlig bild av vad som krävs i de olika yrkena, säger Mats Johansson, ansvarig gör yrkes- och kompetensfrågor på Handelsrådet.

Handelsrådet lanserar nu en karta med de vanligaste yrkena i handeln. Där kan nyfikna läsa om vilka egenskaper som krävs för ett jobb, information om utbildningar och sätt att göra karriär. En butikssäljare kan till exempel göra karriär som Visual Merchandiser, marknadsassistent, inköpsassistent eller butikschef.

Yrkeskartan ska också hjälpa dem som handleder praktikanter på arbetsplatsen.

 

De vanligaste yrkena i handeln

 

Butikssäljare

Arbetsuppgifter: Beställa varor, packa upp, prismärka, informera och sälja produkter.

Kompetens: Kunskap om produkter, samarbetsförmåga, säljteknik, ta initiativ, organiserad.

Kundtjänstmedarbetare

Arbetsuppgifter: Svara på frågor om betalning, leveranser och sortiment via telefon, mejl eller sociala medier. Ta hand om returer och reklamationer, merförsäljning.

Kompetens: Serviceinriktad, uthållig, digital kompetens, samarbetsförmåga, organiserad.

Visual Merchandiser

Arbetsuppgifter: Skapa rätt känsla i butik eller på sajt, varuplacering, skyltfönster, rita butikslayout, stötta butikssäljare.

Kompetens: Känsla för trender, kreativ, ansvarstagande, resultatorienterad, analytisk, digital kompetens, kommunikativ.

Marknadsassistent

Arbetsuppgifter: Marknadsföring, kampanjer, erbjudanden, annonser, sociala medier, delta på event och mässor.

Kompetens: Kunskap om marknadsföring, samarbets- och kommunikationsförmåga, kreativ, digital kompetens.

Inköpsassistent

Arbetsuppgifter: Sortimentplanering, bevakning av ordrar, kontroll av fakturor, kontakt med leverantörer och beställare.

Kompetens: Kunskap om det logistiska flödet, administrativ förmåga, serviceinriktad, organiserad, digital kompetens.

Inköpare

Arbetsuppgifter: hitta nya leverantörer, produkter och varumärken. Förhandling av prissättning, villkor och orderläggning. Planering och analyser av konkurrenter. Budget- och resultatansvar.

Kompetens: Analytisk, samarbetsförmåga, organiserad, resultatorienterad, digital kompetens, goda kunskaper i engelska.

Företagssäljare

Arbetsuppgifter: Säljare mot företag i stället för privatpersoner. Nätverka, ha kundmöten, göra behovsanalyser av vad kunden behöver, gå på mässor.

Kompetens: Säljförmåga, digital kompetens, analytisk, resultatorienterad, serviceinriktad.

Butiksledare/butikschef

Arbetsuppgifter: Ansvarar för den dagliga driften av butiken, utveckla verksamheten, leda och coacha personalen. Schemaläggning, rekrytering, personalfrågor, budgetansvar.

Kompetens: Ledarskapsförmåga, samarbetsförmåga, kommunikativ, säljförmåga, organiserad, analytisk.

Lagerarbetare

Arbetsuppgifter: Plocka, paketera inkommande ordrar och leveranser. Packa upp leveranser, truckkörning.

Kompetens: Uthållighet, god fysik, samarbets- och organisationsförmåga. Truckkörkort.

Logistiker

Arbetsuppgifter: Planera, styra och kontrollera material- och varuflöden. Ekonomiska och tekniska bedömningar av transportvägar, transportsätt och lagerutrymme.

Kompetens: Kunskap om logistikflödet, analytisk, lösningsorienterad. Samarbets- och organisationsförmåga, digital kompetens, förmåga att driva utvecklingsprojekt.

Källa: Yrkeskartan.se

FAKTA Handelsrådet

Bildades av fack- och arbetsgivarparterna 2015 för att utveckla handeln, dess företag och anställda. Det är ett samarbete mellan Handels, Unionen, Akademikerförbunden, Arbetsgivarföreningen KFO och Svensk Handel.