Som medarbetaren som var så less på ledningen att hen överöste mig med klagomål på min första arbetsdag där. Och hen var långtifrån den ende! Det fick mig verkligen att undra var jag hamnat. På en praktikplats stod jag bredvid när en kollega ringde och beställde luncher – men blev inte tillfrågad om jag också ville ha – i stället blev jag ombedd att hämta deras mat.

Där jag för många år sedan – trots att jag hade praktik bara en vecka – blev medbjuden på personalens julbord, fick de mig att känna mig uppskattad. För övrigt den enda gång stället där jag jobbat bjudit de anställda på julbord.

På ett ställe var vi två anställda och den andra tjejen var jätteotrevlig när jag började min timanställning – hon ansåg att någon annan borde fått jobbet och lät det i början gå ut över mig. Senare insåg hon att felet inte var mitt och var hur trevlig som helst.

Glömmer heller aldrig då en kollega verkligen ställde upp för mig då en annan kollega behandlade mig illa och kom med anklagelser.

De flesta jag jobbat med har varit duktiga, trevliga butiksbiträden, måna om att göra ett bra jobb och om varandra.

I butiker finns kunder som inte ställer bort kundkorgen ”det är deras (butiksbiträdets) jobb”, som öppnar förpackningar och inte stoppar tillbaka varan, inte rullar tillbaka tyget på rullen, då de tittat på det osv.

Tips för kunder: om det är en liten ansträngning att plocka tillbaka – tänk då på oss som gör det varje dag. Lämna inte galgar till kläder på stängerna – de fylls inte på automatiskt där.

Jo, vi behöver kvitto vid reklamation, gentemot våra leverantörer.

Det finns kunder som gärna hjälper till och de som gärna småpratar men också de som inte säger mer än nöden kräver. Som när jag fick höra av en kollega, ”En bra dag säger kunden ’Mm’ till svar på att man säger ’Hej’ i kassan.”

Det finaste en kund gjort för mig är nog den gången en a-lagare köpte drickor till mig för att han såg hur varmt det var i butiken där jag jobbade! Så omtänksamt! Tänk vad han avstod ifrån för att kunna köpa dem till mig!

Nu varnas känsliga läsare… Kunden har inte alltid rätt – hen har faktiskt väldigt ofta fel! Som butiksbiträde är det ens jobb att balansera mellan att vara tillmötesgående och få en nöjd kund och inte ge efter där ekonomiska följderna blir för stora för företaget i längden.

Det är inte alltid lätt men många gånger roligt och spännande att jobba i butik! Jag älskar det!

Anja Höglin
Butiksanställd, för närvarande timanställd