Dagarna på Ica Maxi Linköpings online-avdelning börjar klockan 5. Före öppning och utan kunder går det som snabbast att packa ihop matkassarna som beställts via nätet.

Kunderna får välja ett tidsintervall att hämta varorna på och när de anländer till butikens drive thru knappar de in en kod. En signal går till utlämningsrummet och personalen bär kassarna till bilen.
– Kunden får skriva på, vi säger några fraser om vädret, så åker de hem. Alla är så positiva och glada. En sa att detta var det bästa som hänt sen hjulet, säger Kristina Nilsson.

I början av mars började hon på den nya avdelningen efter åtta år på husdjur. Det mesta av arbetstiden går till att packa kassar. De flesta kunderna vill hämta varorna själva, men det blir även några hemkörningar på kvällarna.

För att plocket ska vara så lindrigt som möjligt för kroppen har Ica tagit fram vagnar med fack för påsarna så att de står ordentligt. Till kalla och blöta dagar är utlämningsplatsen uppvärmd och har tak. All betalning sker via nätet så man hanterar inga kontanter.
– Det finns larmknappar och eftersom man inte hanterar kontanter är det inga större problem med säkerheten. De flesta tycker det är spännande att vara med och starta upp en ny företeelse. Vi har många studiebesök, säger Ica-handlaren Tomas Lundvall.

Fakta

• Runt 50 Icabutiker har hittills börjat med Icas centrala e-handelslösning, Ica Online. De andra butikerna som har näthandel gör det på lokal basis.

• Många butiker har både hemkörning och hämtning. Drive thru-lösningen är ovanlig.

• Undersökningar visar att allt fler kunder ser fördelar med att hämta själva i stället för hemleverans. Man behöver inte anpassa sig till leveranstider och slipper hemkörningsavgiften. Samtidigt sparar man tid och ork genom att inte gå runt i butiken och plocka varor.