Skyltdockor i typiska schlagerkläder, personalen iförd partyhattar och livemusik i butiken. Det är svårt att missa att det är deltävling i Melodifestivalen i Skellefteå på lördag. Coop är huvudsponsor till festivalen och på Coop Forum i Skellefteå har man tagit Mello-temat till en ny nivå. Men vad tycker personalen?  

– Det är jättekul. Och roligt att jobba när det händer något annorlunda i butiken, säger Susanne Östlund, butiksanställd, när Handelsnytt ringer upp för att fråga om Mello-satsningen.  

I skyltfönstret står skyltdocks-bandet ”The Cooperzz”, i delidisken kan man köpa ett kitt Mello-ostar, kunderna får svara på quizz och gissa på vilken som blir årets vinnarlåt.

– Vi har varit riktigt kreativa, säger Susanne Östlund och skrattar.

Hon förklarar att Coop har bistått med en del rekvisita men det är personalen som har kommit med alla idéer, som drar vinnare och delar ut priser. Allt på arbetstid.

– Till och med cheferna har varit med och klätt på skyltdockor.

Personalen har haft möjlighet att vinna biljetter till deltävlingen på Skellefteå Kraft Arena.

– Jag är en av nio lyckliga vinnare. Några ska också få vara med och jobba som värdar.

Och för den som jobbar i butiken och inte är ett Mello-freak, blir det inte lite mycket då?

– Det har jag inte hört någon som är. Jag tror alla i butiken tycker det är roligt.