Bakgrunden till affären ska enligt tidningen vara den hårda konkurrens som Media Markt mött i Sverige efter att de öppnade sin första butik 2006. Sedan lanseringen har ägaren Media-Saturn gjort en samlad förlust på närmare tre miljarder kronor i Sverige.

Enligt Market ska Expert-koncernen nu skylta om Media Markt-butikerna med deras egna varumärke Power. Power finns sedan tidigare i Danmark och Finland. Enligt tidningen har nyheten bekräftats av flera av varandra oberoende källor. Media Markt vill själva inte uttala sig.

– Eftersom det är en ägarfråga kan jag inte kommentera det, säger kommunikationschef Anna Sjödin och bollar vidare frågan till ägarbolaget Media-Saturn.

Via mejl svarar Media-Saturns kommunikationsansvarige Christian Boelling att man inte vill ”kommentera spekulationer eller rykten”.

Vad affären innebär för Media Markts anställda är i dagsläget oklart. Handels förbundskontor har inte blivit underrättade, och några fackliga förhandlingar har inte inletts. Anställda på företaget som Handelsnytt varit i kontakt med har heller inte fått någon information, annat än att nyanställningar för tillfället stoppas samt att företaget nu håller interna möten.

I februari 2015 varslade Media Markt stora delar av sin personalstyrka för att genomföra så kallade ”justeringar av anställningskontrakten”. Varslet hade för avsikt att få fler att arbeta helger och kvällar. För många anställda resulterade detta i sänkt sysselsättningsgrad och minskad arbetstid.

Fakta: Ägs av tyska Media-Saturn

Media Markt är en hemelektronikkedja som ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH.

I dagsläget finns 27 varuhus i Sverige.

Media Markt har runt 1 400 anställda, inklusive huvudkontor och e-handel. (Siffran är från 2015)

Varje varuhus är en egen enhet och varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Enligt Market har varuhuscheferna lösts ut i affären.