Vad man får säga vid marknadsföring av produkter som ska hjälpa mot sjukdomar regleras i lag. I praktiken får en butiksanställd inte påstå att något som säljs i en hälsokostbutik hjälper mot en svår sjukdom som Alzheimers.

– Vi har riktlinjer om vad vi får säga om olika naturläkemedel och om vad det finns för kliniska studier. Vi får inte säga att något hjälper utan att det skulle kunna vara verksamt, säger en anställd på en hälsokostkedja som vill vara anonym.

I SVT:s granskning (länk) besöker en reporter med dold kamera 30 hälsokostbutiker i landet. Reportern beskriver en påhittad historia om en mormor som börjat glömma saker. Bara åtta av butikerna hänvisar mormodern till läkare. Hälften av butikerna säger i stället att deras preparat hjälper mot Alzheimers, vilket bryter mot lagen.

I granskningen har bland annat anställda på kedjan Life gett felaktiga råd. Nu ska internutbildningen för personalen göras om och kunskapstester införas. Som det ser ut nu så får varje anställd läsa ett material om hur de ska arbeta och vad som gäller enligt Livsmedelsverket och Läkemedelsverket. Sedan får de skriva under ett papper.

– Det är butikschefernas ansvar att se till att alla läser materialet men vi vet egentligen inte med säkerhet hur noggrant det görs. Nu ska vi göra en webbutbildning med ett kunskapstest som alla måste klara, säger Maria Hernandez, nordisk HR-chef på Life.

Den anställda Handelsnytt pratat med säger att de får utbildning, men önskar sig mer.

– Det är inte helt lätt att veta hur man ska göra i olika situationer, det handlar mycket om hur man säger saker. Om en kund inte kan språket så bra kan det bli språkförbistringar.

HR-chefen Maria Hernandez säger att säljarna ofta måste göra egna bedömningar.

– Det är mycket upp till individens erfarenhet och det kanske är för mycket att lägga över på säljarna. Vi har i alla fall inte varit tydliga nog för då hade vi inte suttit i den här situationen, säger hon.