Anställda i Lidl-butiker som ökar sin omsättning har sedan 2010 kunnat få bonus på mellan 850 och 2 600 kronor per månad. Från september i år avskaffar Lidl bonussystemet.
– Bonusen påverkas av yttre faktorer, som införande av butiksbakat bröd eller förändrade konkurrensförhållanden. Därför är det inte helt rättvist, säger Lidls kommunikationschef Katarina Rosenqvist.
I stället vill företaget införa förmåner och utbildningsinsatser som nya sätt att öka motivationen. Mer information till de anställda utlovas under hösten.

Mazin Hermiz, fackombud på Lidl i Fagersta, är besviken.
– I vår butik har vi fått bonus två–tre gånger sedan i maj i år när vi äntligen fick butiksbakat bröd. Alla blir glada för att få något extra, det gör att man anstränger sig lite mer, säger han.
Han vill ha kvar ett bonussystem som grundas på ökad försäljning, men han har viss förståelse för arbetsgivarens argument att yttre faktorer gör det mindre rättvist.
– På vissa Lidl har de fått jättemycket bonus bara för att en konkurrerande butik i närheten har lagts ner.
En ny förmån som företaget infört är friskvårdsbidrag via företaget Actiway. Problemet är att Mazin Hermiz och hans arbetskamrater har svårt att utnyttja det.
– I Fagersta finns inga anläggningar som är anslutna till Actiway.

Handels andre vice ordförande Linda Palmetzhofer beklagar Lidls beslut att avskaffa bonusen.
– Det är tråkigt, men eftersom bonussystemet införts ensidigt av arbetsgivaren kan vi inte hindra att de tar bort det, säger hon.
I princip är facket positivt till system som ger extra pengar utöver kollektivavtalet. Handels ser helst att bonussystem baseras på hela gruppens resultat och inte på individuell prestation.