Privat

Många kunder saknar respekt för oss som jobbar i kassan, anser Henrik W Pettersson. Bild: Privat

”Kunderna ser oss som maskiner utan känslor”

9 januari Jag jobbar i matbutik sedan elva år. En sak som slår mig dagligen är folks avsaknad av respekt för oss som jobbar. Vi blir sedda som maskiner utan känslor och ska alltid acceptera ditt eller dina barns uppförande.

Du kommer till kassan och pratar i telefon, ignorerar min hälsningsfras och har nedkladdade ungar som har dreglat på hälften av varorna, käkat upp en banan och börjat suga på en chokladbit, vars kvarlevor du räcker fram till mig med ett ursäktande "han var hungrig". Själv har du öppnat en flaska läsk och lägger fram den på bandet utan en min. Jag ler och tänker i mitt stilla sinne "jag hade låtit ungen vara hungrig tills jag betalat varan, och att du som vuxen öppnar en produkt utan att ha betalat den är skamligt".

Nu menar jag inte att alla föräldrar eller alla ungar är likadana i butiken, men en stor del av kunder i en matbutik tänker inte ett dugg på att det handlar om min arbetsplats och min arbetsmiljö. Jag vill inte behöva bli kladdig om fingrarna med ditt barns saliv till råga på att jag hanterar frusna varor, trasiga varor, skär mig på vassa hörn och hanterar snuskiga pengar...

Vi gnäller ständigt om att ni som kunder ska lägga upp varorna med streckkoden mot er och att inte bygga varuberg. Detta är ett budskap som jag personligen slutat påtala (förutom vid extrema fall). Jag har en bild vid kassan som förmedlar budskapet, som ni ändå inte ser.

För att förklara mitt gnälliga påstående om att ni inte visar respekt när ni prompt måste öppna och förtära en förpackning innan den är betald så vill jag anföra följande:

Sannolikheten att ni kommer ihåg alla varor som ni redan har förtärt är inte så värst stor.

Dessutom finns risken att ert kort inte fungerar i kassan, vilket i de flesta fall leder till ett svinn som påföljd för butiken.

Denna "springnota" leder inte till någon påföljd för dig, mer än att du möjligen inte återvänder till butiken inom de närmaste veckorna av skamsenhet.

För butiken innebär det en direkt förlust, precis som vid stölder och snatteri. Absolut så skakar du nog av dig skuldkänslan att du inte har betalat. Men om vi ska börja kalla detta svinn för uppsåtlig stöld, då blir du inte så värst kaxig.

Min poäng är att jag vill se en förändring. Jag vill inte för både min arbetsplats skull, för mina kollegor runt om i landet och för din skull att någon ska bli kallad för tjuv.

Så snälla, se skillnaden: I en matbutik köper du maten innan du äter den. Det  är inte någon restaurang.

Och slutligen, ett enkelt "Hej" när det är din tur att betala ska väl inte vara så svårt att svara på?

Henrik W Pettersson, butiksanställd

Kommentarer

Vi som anställda får regler att följa. När kunden inte får igenom sin önskan skriver den mail till chefen och beskriver oss med nedsättande ord. Då blir vi inkallade till chefen och får höra att vi gjort fel och att vi nästa gång ska lösa det för kunden. Det är en ny våg att kunder skriver och på så sätt får igenom sin vilja, ( det är väl ok men att påtala det för den anställde som bara gjort sin arbetsuppgift) och det är väldigt nervärderande för oss anställda!
ME

Känner igen mig så väl. En för mig numera rätt välkänd kund (klagar på allt) ringde kundservice och gnällde över att jag nekat henne att använda en kupong som gått ut flera dgr tidigare. Jag svarade henne att kupongen är giltig fram till och med ett visst datum, det gäller vilken butik du än handlar i. Hon menade på att hon inte kunnat komma till oss tidigare för att använda den (my problem? nope). Kundservice i sin tur tyckte att jag hade gjort fel som inte gett henne rabatten trots datummärkning och belönade kunden med 2 värdecheckar a 50 kr styck. Vid annat tillfälle har samma kund gnällt på att det blir 0.01 öre extra att betala när man scannar kuponger hos oss (man kan ta bort ören i vårt system men vem har lust i detta fallet?!).

Låt alla i befolkningen gå en 1-2 veckors praktik i butik, med varuplock, serva kunderna på golvet och sitta i kassan - gärna under värsta rusningstid.
Det skulle förmodligen få folk att mer förstå vad de gör mot oss som jobbar i butik.
Jag har trettio års erfarenhet av att jobba inom handeln, 20 år i livsmedelsbutiker och 10 år inom butik med olika sorts varor - det har blivit mycket mer egoist- och mindre solidaritetstänk de senaste 10 åren.

Jag instämmer på allt förutom det sista. Då jag under vissa dagar inte kan förmå mig att säga hej till folk. Det ända jag vill är att betala min mat för att sedan gå hem och isolera mig igen.

Känner igen mig. Hade som standard ca 5 - 10 personer dagligen som man kunde säga vid 'Du få ha en forsatt trevlig dag eller liknande', där man fick som svar 'Nej'. De flesta trodde helt enkelt att man trodde att man frågade om de ville ha en påse. Kontentan av det hela är att många människor är så inne i sig egna värld, att de glömmer bort att se allt o alla som finns runt omkring oss. Skulle alla titta upp och lyssna på varandra, tror jag att en majoritet skulle kunna finna att man skulle fått en mycket trevligare vardag genom simpel kommunikation och intresse med sina medmänniskor.

Du glömde de som släntrar in 1 minut före stängning och bara lurkar runt utan att ha något mål, samt de som börjar föra över pengar när de kommit fram till kassan och satt i kortet. Kram på dä!

Jag håller med dig till 100%. Själv är jag inte i din bransch och känner inte mig träffad av din insändare. Men tro mig, att jag varit väldigt nära att skriva om detta! Även vi kunder reagerar av den oförskämdhet och orespekt ni får utstå! Fy Fabian, rent ut sagt! Själv blir jag så fruktansvärt irriterad på de kunder som inte ens ger tipser en enda blick, utan bara fortsätter prata HÖGT i sina f-bannade mobiler! Gör alla affärer, restauranger mm "täcknings lösa" det vore passande.
Stå på dig Henrik! Kram!

Butikspersonal kan också vara väldigt otrevliga ibland så det går åt båda hållen!

Jag håller med dig, ända fram till den sista meningen! Visst kan det för dig som en (förmodligen) helt frisk människa framstå som oartigt att inte få ett "hej" tillbaka när du hälsar, men för många av oss som lider av psykisk ohälsa är verkligheten sådan att ens det lilla ordet ibland är helt omöjligt att säga. På riktigt dåliga dagar är det ingen mening att ens försöka, på lite bättre dagar försöker jag så gott jag kan men det är inte säkert att det kommer ut något ljud ändå. När jag mår bra hälsar jag och tackar, önskar en bra dag. Så innan du blir irriterad över att någon inte hälsar, tänk ett varv till på vad orsaken kan vara!

Jag förstår din frustration eftersom jag själv har arbetat i butik. Jag gör det inte längre och personligen blir jag irriterad när kassören/kassörskan inte bevärdigar mig som kund med en blick eller ett hej. Jag menar absolut inte att kunden alltid har rätt, men det är faktiskt arbetstagarens arbetsuppgift att vara serviceinriktad (naturligtvis till en viss gräns!!) och inte kundens. Vissa affärer går jag inte ens in i längre på grund av personal med stenansikten.

Carolina du slog huvudet på spiken. Precis vad jag tänkt skriva också. Många gånger står jag och väntar in ögonkontakt för att säga hej till kassörskan, lägger alltid upp mina varor med streckkoden mot mig och bygger ej varuberg. Skulle tro att jag är något exemplarisk men jag arbetar inom serviceyrket jag med och jag förstår att det förenklar för alla om man bara gör dessa simpla saker som kräver noll tid. Samtidigt så blir jag riktigt sne när jag kommer fram till kassörskan och får ett "hej" samtidigt som det kollas ned på bandet eller till och med att jag säger hej innan kassörskan har gjort det. Nu självscannar jag så jag slipper hela hej-skiten.

Vad vi än sysslar medm finns det alltid kommentarer att göra. Livet är som "nomalfördelningskurvan" Några är toppen, några är botten, de flesta är mittemellan. 1) Det första jag möts av på vissa butiker är den "f...de" musik. Själv är jag gammal, jag är hörselskadad. Det räcker att EN LIDER av musiken för att den bör stängas av 2) Rutten mat. Vi läser relativt ofta att det "slängs förmycket". Hur mycket slängs redan i butiken? Hyllorna skall vara överfyllda. VARFÖR? I går, butieken XX på min lilla ort. Jag vill inte att maten ruttnar samma dag jag köper den. Jag ör gammal, handlar kanske en gång i veckan, Apelsinplatsen var som vanligt knökafull. Nedanför stod tre fulla lådaor med apelsiner. Väntande på att fylla på apelsinplatsen ovan. Jag dök ner i översta lådan,, De grinade redan en rutten apelsin mot mig. 3) bemötande, jag har sagt till om musiken. Butikspersonalen tar det som ett skämt när någon säger till och driver med persoen som säger till. 4) bemötande. Jag bojkottade butik XXX i min ort i tio år. Jag tröttnade på ruttna tomater. Jag tog en stor plastpåse och fyllde den med ruttna tomater. Lade den på köttdisken med kommentaren, "tacksam Ni tar bort de ruttna tomaterna". En vecka senare gjorde jag om det hela. Ingen person i köttdisken men jag lade det ruttna där ändå. Veckan efter möter en skrattande expodet "Har du hittat några ruttna tomater?" frågade hon. Jag tog påsen jag hade i handen, med ruttna tomater och tryckte påsen "lite kärvänligt" mot hennes stora mage. Gick ur butiken och återvände först efter 10 år. 5) även jag har sett varor liggande "överallt". Lär personalen, när de återvänder bakom förrådsutrymmet att på vägen tillbaka titta på hyllorna de passerar. "Något som inte hör hemma här?" alternativt, ha en lade nära utgången "Vi är tacksamma du lägger tillbaka köpet du ångrat. Hittar Du inte lägg artikeln i lådan här". Lådan "här" kan vara ett lågt kylfack. Och varje gång personalen passerar lådan ,tömmer de den. ETC ETC 6) Svinn. Har läst att även personalen...

Hej
Henrik känns som en unik och trevlig person,väl lämpad för att sköta sin roll i ett krävande serviceyrke.Beror kundernas dåliga uppträdande enligt mina erfarenheter
att det oftast är sur och ointresserad personal man möter i kassalinjen.Kassörskor?
Jag har lång erfarenhet inom detaljhandel numera Pensionär.
Massor med utbildning gällande kundbemötande och noggrannhet vid rekryteringar
var självklarheter några år tillbaka i tiden.Kan vara ett bra konkurrensmedel även år
2017.Ta tag i detta Henrik!Ännu mer angeläget nu att det finns hög kompetens i
kassalinjen.numera eftersom det oftast är den enda personal konsumenten har
kontakt med.Kunderna kanske blir gladare om de får ett bra bemötande och vissa
rötägg kanske lär sig att visa vanligt hyfs.
Lycka till med ditt viktiga uppdrag!

Borde vara en självklarhet allt ovan skrivet! En tanke är dock ett problem som jag som diabetiker (typ 1) kan i enstaka fall råka ut för (hänt personligen 3 ggr på 17 år) att om jag måste springa in i en matbutik och köpa något som höjer blodsockret snabbt - om jag känner att det behövs - och det jag tagit med mig tagit slut (druvsocker oftast), då vill ni INTE ha en medvetslös diabetiker i er närhet vilket kan ske fortare än ni anar. Då måste jag dricka läsken/saften eller vad det nu kan vara i kön eller på väg till kassan för att undvika insulinkoma ;)

Har aldrig jobbat inom handels själv men har många gånger tänkt att det är synd om de anställda pga vissa kunders otrevliga uppträdande. Exemplen är många: Vuxna som tar en banan, avsedd för barnen medan föräldrarna handlar, kunder som pratar i mobilen när de ska betala (kassörskan får vänta och kön växer!), kunder som tror att de har rätt att byta varor trots att expediten förklarat varför det inte går, vuxna som låter sina barn få lite plockgodis. ja listan kan göras lång, tyvärr! Jag lider med de anställda! De har det inte lätt. Tunga lyft, stressigt och dåliga arbetsställningar. Jag brukar ofta tänka på det. Arbetsgivarna borde verkligen tänka på det! Jag är nog inte ensam om att reagera på det som kund. De allra flesta i affärerna är trevliga måste jag säga, med undantag för några enstaka personer.

Kommentera artikeln