Det finns kritik mot hur Konsum Värmland skött sitt bolag, vad säger du om det?

– Vilka beslut som togs av mina föregångare är inget jag kan styra över. Jag vill inte kritisera den tidigare ledningen eller de beslut man tagit förut.

Många anställda är besvikna på att inget gjorts tidigare, vad vill du säga till dem?

– Att en verksamhet aldrig är evig. Vi måste anpassa oss efter marknaden. Att göra det i samarbete med Coop Sverige ger affärsmässiga synergier och är något vi är tvungna att genomföra.
– Men det är så klart sorgligt för de som drabbas, det känns i hjärtat och jag förstår besvikelsen och har all respekt för dem som känner så. 

Vad är viktigast att göra nu för att komma ur krisen? 

– Vi måste hitta tillbaka till kärnverksamheten, att driva butiker. Dels är det affärsmässiga strukturförändringar, dels är det en kulturförändring. Vi har en ny HR-strategi för att ta tag i vår viktigaste resurs – medarbetarna. Det handlar om kompetensutveckling av allt från säljare till chefer och ledningsgrupper.

Kommer det fler varsel?

– Vi är inne i en stor omställning men just nu står vi inte inför nytt varsel. Nu är det fullt fokus på att ta hand om de anställda som blivit av med jobbet på ett så värdigt och schyst sätt som möjligt.