Calzedonia har sex butiker i Stockholm. Just nu pågår en annonskampanj i tunnelbanan där kvinnor visar upp strumpbyxor, lättklädda och i pumps.

– Det finns forskning som visar att sådana här affischer kan påverka personers självkänsla. Det beror såklart på hur reklamen är utformad, men just den här är ju väldigt sexualiserad och nedvärderande, säger Anton Strömbäck, utredare på Handels som bland annat jobbar med jämställdhetsfrågor.

Det är inte första gången företagets reklam blir anklagat för att vara sexistiskt. Organisationen Sveriges kvinnolobby har anmält Calzedonias annonser fyra gånger till Reklamombudsmannen.

– Det är väl det man kan göra i sådana här fall för att ta upp frågan i debatten. I just det här fallet har dock företaget blivit friat varje gång. Det är svårt att fälla eftersom det ingår i produkten att visa upp lättklädda personer, säger Anton Strömbäck.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver i sina beslut att det anses vara kränkande när någon framställs som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda produkten. Men att det enligt praxis finns en betydande frihet för bad- och underklädesannonser.

Anton Strömbäck är Handels representant i ett samarbete med Sveriges kvinnolobby som gäller jämställda löner. Däremot har förbundet inget officiellt samarbete med organisationen när det kommer till reklamfrågor.

Vad kan Handels göra åt reklam som kan uppfattas som sexistisk?

– Vi kan driva frågan opinionsmässigt, vi jobbar ju mycket jämställdhet. Men eftersom handeln har så stora problem med bland annat trygga jobb och rätt till heltid måste det vara första prioritet i jämställdhetsarbetet, säger Anton Strömbäck.

Handelsnytt söker Calzedonia för en kommentar.